Newsletter

"Pomysł to 2 - 3% przepisu na sukces start-upu, reszta to ciężka praca, spryt i świetny zespół"

26.03.2015, 11:31aktualizacja: 26.03.2015, 11:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kamil Bargiel CEO SentiOne
Kamil Bargiel CEO SentiOne
O swoich doświadczeniach na rynku start-upów opowiada Kamil Bargiel, CEO SentiOne.

WIDEO: Kamil Bargiel CEO SentiOne

PAP: Pana sztandarowy projekt, SentiOne, narzędzie do monitorowania opinii internautów, powstało jako start-up. Czy stworzenie start-upu w Polsce jest trudne?

K. Bargiel: Dzisiaj stworzenie start-upu w Polsce jest łatwe, a na pewno zdecydowanie łatwiejsze niż jeszcze pięć lat temu. Wtedy nikt nawet nie wiedział, co to jest start-up, a dzisiaj istnieje cała struktura inkubatorów czy funduszy wczesnozalążkowych, które ułatwiają założenie takiego biznesu. Założenie firmy w Polsce też nie jest problemem - trzeba na to poświęcić dosłownie dzień, a w najgorszym przypadku kilka dni, więc to naprawdę prosta sprawa.

PAP: Podczas debaty Orange "Przepis na start-up" jeden z rozmówców powiedział, że w Polsce 70% studentów chce założyć własną firmę, ale tylko 1% rzeczywiście to robi. Skąd ta dysproporcja?

K. Bargiel: Rzeczywiście zastanawiające, skąd to się bierze. Prawdopodobnie z tego, że studenci, zanim zaczną własny biznes, chcą się najpierw czegoś nauczyć. Nie da się ukryć, że z każdym rokiem transformacji i naszego przechodzenia do modelu gospodarki wolnorynkowej rynek się nasyca. Coraz trudniej jest wejść ze swoim pomysłem, panuje coraz większa konkurencja. Nie wystarczy już, że młody człowiek zacznie robić cokolwiek - musi robić to dobrze i mieć w tym jakieś doświadczenie. Dlatego najpierw chce się nauczyć tego w korporacji, która jest, dobrym przyczółkiem do zdobycia początkowego doświadczenie. A potem młody przedsiębiorca może otworzyć własną działalność.

PAP: Czy to znaczy, że dziś start-upy to już nie tylko szkoła przedsiębiorczości? Że stają się już czymś "na poważnie", w co wkładamy więcej swojego czasu i energii, a więc też nadziei na sukces?

K. Bargiel: Tak. Zwłaszcza że aby stworzyć start-up, trzeba nie tylko zainwestować własną energię, ale też mieć jakie środki finansowe - czy to swoje, czy pożyczone. Albo trzeba wcześniej gdzieś popracować, albo mieć rodzinę, która pożyczy nam te środki na rozpoczęcie działalności.

PAP: A czego młodzi przedsiębiorcy powinni się wystrzegać?

K. Bargiel: Trzeba uważać, żeby nie być zbyt pewnym siebie. Jeśli nasz pomysł, mówiąc kolokwialnie, zaczyna "łapać", to biznes rozwija się bardzo szybko. Łatwo wtedy poczuć się pewnie i zacząć ignorować konkurencję, nawet tę globalną, czy otoczenie rynkowe. W konsekwencji można bardzo szybko spaść z piedestału i w zasadzie zostać z niczym.

PAP: Czy dobry pomysł wystarczy do osiągnięcia sukcesu?

K. Bargiel: Zdecydowanie nie. Pomysł stanowi może 2 - 3% całego przepisu na sukces start-upu. Cała reszta to ciężka praca, spryt, świetny zespół i mnóstwo innych ważnych czynników. Pomysł to akurat jedna z mniej istotnych rzeczy.

PAP: A jak wyglądała droga do sukcesu pana firmy i narzędzia SentiOne?

K. Bargiel: Ciężko mi będzie krótko odpowiedzieć na to pytanie. Przede wszystkim pomysł, z którym zaczynaliśmy, był zupełnie o tego, co mamy teraz. Jedyne, co się nie zmieniło, to zespół, który jest trzonem naszego biznesu. Dzięki temu, że mamy zespół fajnych, fantastycznych ludzi, jesteśmy w stanie się rozwijać i szybko lecieć do przodu.

PAP: Zamieniłby się pan dziś na pracę w korporacji?

K. Bargiel: Miałem okazję próbować i praktyk, i pracy w korporacji. I w życiu bym nie wrócił.

PAP: Dlaczego nie?

K. Bargiel: Korporacja jest fajna na początek, bo strukturalizuje myślenie człowieka. Natomiast dłuższe przebywanie w korporacji ogranicza i sprawia, że to myślenie jest skierowane tylko w jedną stronę. Po prostu tracimy przez to kreatywność.

PAP: A później lepiej sprawdzać się w start-upach?

K. Bargiel: Zdecydowanie tak. Im wcześniej, tym lepiej. Ja sam, zanim założyłem SentiOne, stworzyłem trzy inne start-upy, które nie wypaliły. Na pewno nie należy zrażać się porażką. Trzeba zacząć jak najwcześniej i ponosić te porażki, żeby w końcu osiągnąć sukces.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 26.03.2015, 11:31
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii