Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MSW: jeden system dla wszystkich gmin (komunikat)

02.03.2015, 13:48aktualizacja: 02.03.2015, 13:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MSW informuje:

To pierwsza w historii Polski tak duża integracja rejestrów zawierających nasze dane. Od 1 marca pracownicy urzędów gmin oraz urzędów stanu cywilnego rozpoczęli pracę z nowym, centralnym Systemem Rejestrów Państwowych (SRP). Dzięki integracji baz PESEL, dowodów osobistych oraz aktów stanu cywilnego, adres zameldowania nie będzie już decydował o właściwości urzędu, w którym chcemy załatwić swoją sprawę.

Do tej pory każda gmina pracowała na odrębnym, fragmentarycznym systemie. Urzędnicy gromadzili i mogli korzystać tylko z informacji, które dotyczyły mieszkańców ich gminy. To dlatego większość spraw, np. odebranie odpisu aktu urodzenia lub wyrobienie dowodu osobistego, musieliśmy załatwiać w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania. Często wiązało się to z kosztami podróży lub braniem wolnego w pracy.

Zintegrowany System Rejestrów Państwowych

Od 1 marca urzędnicy pracują na jednym, dostępnym dla wszystkich gmin Systemie Rejestrów Państwowych. Zyskały tym samym dostęp do ogólnopolskiej bazy danych. Oznacza to, że sprawy związane z dowodami osobistymi czy aktami stanu cywilnego załatwimy w dowolnym urzędzie gminy lub USC na terenie całego kraju.

Ogromne przedsięwzięcie

Celem wprowadzanych zmian jest bezpośrednie zasilanie rejestrów oraz umożliwienie urzędnikom i uprawnionym instytucjom dostępu do wszystkich informacji zgromadzonych w kluczowych rejestrach państwowych. Połączenie baz danych oraz udostępnienie ich ponad 2,5 tys. gminom w Polsce to ogromne przedsięwzięcie. Po raz pierwszy w historii Polski następuje tak duża operacja, której wynikiem będzie integracja danych w jednym systemie.

Zmiany w gminach dotyczą nie tylko obywateli, ale także urzędników. Pracownicy urzędów gmin oraz urzędów stanu cywilnego od marca pracują na nowej aplikacji ŹRÓDŁO, która pozwala im przetwarzać dane gromadzone w Systemie Rejestrów Państwowych.

Skomplikowany i złożony proces zmian

Integracja tak kluczowych z punktu widzenia działania państwa rejestrów jest procesem złożonym i skomplikowanym. Jak każde zaawansowane technologicznie rozwiązanie, potrzebuje czasu na rozpoznanie, ustabilizowanie i wypracowanie lepszych sposobów działania. W okresie przejściowym mogą pojawić się niedogodności oraz problemy techniczne. Zarówno urzędników, jak i obywateli prosimy o cierpliwość i zrozumienie. Dodatkowo przypominamy, jeśli wśród pracowników urzędów pojawią się jakichkolwiek wątpliwości techniczne czy merytoryczne, do stałej dyspozycji jest 25 odpowiednio przeszkolonych konsultantów, pracujących w ramach Service Desk. Kontakt z nim można uzyskać pod numerem telefonu 42 25 35 499.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kfk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.03.2015, 13:48
Źródło informacji MSW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ