Newsletter

SKOK: pandemia przyśpieszyła procesy elektronizacji usług

22.09.2020, 17:42aktualizacja: 22.09.2020, 17:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK) (1)
Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK) (1)
Stan pandemii przyśpieszył procesy związane z elektronizacją usług SKOK - podkreślał Maciej Ruczyński, wiceprezes Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej podczas XXVIII Konferencji Kasy Krajowej.

Pandemia Covid-19 i podejmowane na całym świecie decyzje o lockdownie społeczno-gospodarczym uruchomiły procesy, które na naszych oczach zmieniają rzeczywistość. O tym, jak wpłyną one na przyszłość takich instytucji jak kasy kredytowe czy unie kredytowe, rozmawiali uczestnicy panelu „Wpływy makro wydarzeń na warunki mikro - jak w obecnych czasach instytucje finansowe mają osiągać zysk?”.

Maciej Ruczyński, wiceprezes Zarządu Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej zwracał uwagę, że pandemia przyśpieszyła zmiany planowane w strategii SKOK. „Już przed pandemią chcieliśmy zmienić profil Kas, chcieliśmy bardziej pójść w kierunku cyfryzacji usług. Stan pandemii przyśpieszył te wszystkie procesy” - powiedział Ruczyński.

Impulsem była konieczność zamknięcia z dnia na dzień oddziałów SKOK. „Do tej pory większość klientów korzystała z naszych placówek, pojawiając się w oddziałach. Mieliśmy niewielką liczbę członków, którzy korzystali czy to z platformy internetowej, czy to z platformy mobilnej. Zamknięcie placówek było w pierwszej chwili dla nich ogromnym szokiem” - wskazał Maciej Ruczyński. „Spółdzielcze Kasy zareagowały bardzo szybko i bardzo szybko zaadaptowały się do tych nowych warunków funkcjonowania” - zaznaczył.

Jak mówił wiceprezes, Kasa Krajowa była jednym z pierwszych wydawców kart płatniczych, którzy wprowadzili możliwość dokonywania płatności w terminalach płatniczych do kwoty 100 zł bez konieczności wprowadzania kodu PIN; błyskawiczne przygotowano też dokumenty, które pozwoliły na zdalną obsługę klientów w wielu obszarach, w tym na zdalne składanie wniosków o wydanie kart płatniczych.

Krzysztof Grabowski, prezes SKOK Unii Lubelskiej, podkreślał, że placówki wprowadziły szereg rozwiązań, by klienci mieli poczucie bezpieczeństwa korzystania z usług finansowych.

„W kryzysie dostęp do środków finansowych jest bardzo ważny. W pierwszym etapie epidemii ludzie trochę się przestraszyli i zaczęli wycofywać środki z kont, bo ważniejsza była dla nich fizyczna gotówka niż pieniądz elektroniczny” - przypomniał. „Naszą rolą było przekonanie naszych klientów, żeby w tych trudnych czasach przeszli na rozwiązania bezgotówkowe - czy to płatność kartą, czy realizację transakcji poprzez bankowość internetową” - podsumował.

Według niego doświadczenia pandemii pokazują, że część transakcyjna działalności bankowej przeniesie się w sferę elektroniczną, ale na poziomie oddziałów pozostanie „bankowość tradycyjna oparta na relacjach”. „Ludzie potrzebują pewne rzeczy omówić w placówce. Zależy nam na utrzymaniu tej relacyjności” - podkreślił.

Prof. Zbigniew Krysiak z Instytutu Myśli Schumana przekonywał z kolei, że pandemia jest dowodem na słuszność idei patriotyzmu konsumenckiego, także w odniesieniu do powierzania pieniędzy.

„Jeżeli zachodnie banki komercyjne mają depozyty polskie i blokują akcję kredytową, niejako można by powiedzieć, że odbierają prawo do udziału tego polskiego kapitału w rozwijaniu całej gospodarki. W mojej opinii perspektywa bankowości musi się skupiać wokół banków spółdzielczych i SKOK-ów. To jest taka sytuacja, w której depozytariusze mają wpływ na to, że ich kapitał jest lokowany w akcję kredytową” - wskazał.

Tomasz Michalak, dyrektor ds. klientów strategicznych Caspar Asset Management SA., skomentował obecne warunki makroekonomiczne w Polsce.

„Mamy bardzo niski poziom stóp procentowych, praktycznie na poziomie zero, a z drugiej strony mamy dość wysoką inflację na poziomie 3 proc.” - przypomniał. „To będzie bardzo mocno determinowało akcję kredytową, która, moim zdaniem, będzie rosła. Natomiast, jeżeli chodzi o rynek kapitałowy, widzimy przesunięcie pieniędzy z banków, bo nikt nie chce trzymać pieniędzy po stawce zero” - ocenił.

Błażej Bogdziewicz, wiceprezes i dyrektor inwestycyjny Caspar Asset Management SA., zachęcał z kolei do inwestowania w akcje. „Daje to nam szansę na pokonanie inflacji. Akcje dają szansę na osiągnięcie dochodu, który trudno osiągnąć w przypadku innego rodzaju aktywów” - wskazał.

XXVIII Konferencja Kasy Krajowej po raz pierwszy odbyła się całkowicie online. Przebieg konferencji można było śledzić na stronie Kasy Krajowej: www.skok.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.09.2020, 17:42
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ