Newsletter

Polska na 3. miejscu w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej

11.04.2019, 18:49aktualizacja: 11.04.2019, 18:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polska zajęła 3. miejsce w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej wśród 20 państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej i krajów nadbałtyckich - wynika z przedstawionej w czwartek informacji Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK). Polskę wyprzedzają Estonia i Czechy, a na kolejnych pozycjach plasują się Słowacja i Słowenia.

Pozytywne oceny inwestorów zagranicznych Polska uzyskała głównie za członkostwo w UE, jakość kadr i dostępność poddostawców. Krytyczne oceny dotyczyły niskiej przewidywalności polityki gospodarczej – takie wyniki przyniosła przeprowadzona już po raz 14. ankieta koniunkturalna. Badanie opracowała Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa we współpracy z 14 innymi izbami bilateralnymi w Polsce.

Ponad połowa (54 proc.) ankietowanych inwestorów zagranicznych w Polsce dobrze ocenia aktualny stan naszej gospodarki - wskazał prezentujący wyniki rankingu Michael Kern, dyrektor generalny AHK Polska. Kolejne 38 proc. wybrało ocenę zadowalającą, a negatywną opinię wyraziło niecałe 8 proc. ankietowanych. Słabiej niż w ub.r. oceniana jest natomiast perspektywa rozwoju gospodarki – niespełna 15 proc. badanych twierdzi, że sytuacja w gospodarce będzie się poprawiać (w ub.r. było to ok. 34 proc. inwestorów), zdecydowana większość ocenia, że sytuacja pozostanie bez zmian, a ponad jedna czwarta - że kondycja naszej gospodarki pogorszy się w 2019 r.

"Polskę jako miejsce swoich inwestycji wybrałoby ponownie 94,5 proc. działających u nas firm zagranicznych; w 2018 roku było to 90,1 proc." - podkreślił wiceminister przedsiębiorczości i technologii Tadeusz Kościński podczas zorganizowanej w czwartek w Centrum Prasowym PAP konferencji poświęconej prezentacji raportu. Według niego, to najważniejszy wskaźnik atrakcyjności inwestycyjnej naszego kraju. Zdaniem Kościńskiego, zagraniczne firmy przyciąga do Polski m.in. strategiczne położenie naszego kraju oraz 38-milionowa populacja.

W 2019 r. do czołówki najlepiej ocenianych czynników atrakcyjności inwestycyjnej Polski dołącza "dyscyplina płatnicza firm". Kolejne miejsca zajmują jakość wykształcenia akademickiego i stan infrastruktury. Najniższe noty uzyskuje sfera regulacyjna: poziom przewidywalności polityki gospodarczej i stabilności polityczno-społecznej, a także system i instytucje podatkowe oraz obciążenia podatkowe.

"Pod względem wartości projektów obsługiwanych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu rok 2018 był rekordowy - obsłużyliśmy 70 projektów inwestycyjnych o wartości ponad 2 mld euro, tworzących ponad 19 tys. miejsc pracy" - powiedział obecny na czwartkowej prezentacji Jan Kamoji-Czapiński z PAIH. Według niego w ciągu trzech lat nastąpił niemal dwukrotny wzrost wartości projektów i liczby miejsc pracy. "Inwestycje dotyczyły takich branż, jak nowoczesne usługi dla biznesu, badania i rozwój, motoryzacja, a nowością jest branża elektromobilności" – powiedział. Wskazał, że w zeszłym roku w portfolio PAIH było 14 projektów związanych z elektromobilnością. "Obecnie zbliżamy się już do blisko 20. Są to projekty z nakładami inwestycyjnymi rzędu miliardów zł" - dodał.

Podkreślił, że ważnym wydarzeniem w 2018 r. było wprowadzenie Polskiej Strefy Inwestycji. "Od września ub. r. do końca marca 2019 r. zostało wydanych 171 decyzji o wsparciu, o łącznej wartości 9,9 mld zł" - powiedział.

Podobnie jak w ub.r., firmy sygnalizują niską dostępność wykwalifikowanych pracowników i presję na koszty wynagrodzeń. "Przewidywany uśredniony wzrost wynagrodzeń w polskiej gospodarce w 2019 r. jest jednak znacznie mniejszy niż w ubiegłorocznej ankiecie – w 2019 r. to ok. 3,7 proc. wobec 6,2 proc. prognozowanych wiosną 2018 r." - wskazuje AHK.

Rafał Kijonka z firmy Swisslinx, komentując wyniki raportu, zwrócił uwagę, że polscy pracownicy coraz chętniej zmieniają miejsca pracy w ramach różnych miast. "Cieszy to, że mniejsze lokalizacje, dawne miasta wojewódzkie zyskują na sile" - podkreślił ekspert. Zwrócił uwagę, że nieznane dotąd miejsca cieszą się zainteresowaniem inwestorów, "co powoduje, że zaangażowanie władz lokalnych wobec inwestycji jest zdecydowanie większe, a rotacja pracowników rekrutowanych z lokalnej społeczności mniejsza".

Ankietowani przedsiębiorcy "dość optymistycznie" oceniają sytuację własnych firm. "Mimo niepewności w sferze regulacyjnej, jaką generuje szybko zmieniające się prawo gospodarcze, i wyzwania, jakim jest sytuacja na rynku pracy, przedsiębiorcy pozostają optymistami w kwestii perspektyw dla działalności ich własnych firm w kolejnych miesiącach 2019 r." - wskazała AHK.

Marcin Petrykowski reprezentujący S&P Global Ratings podkreślił podczas debaty towarzyszącej prezentacji raportu, że polska gospodarka musi być bardziej inkluzywna, otwarta na pracowników zagranicznych. "Ten model działa np. w Stanach Zjednoczonych. Jeśli jesteś dobrym informatykiem, jesteś w stanie w ciągu 2-3 tygodni uzyskać pozwolenie na pracę" – mówił. Zdaniem Petrykowskiego, wyzwaniem dla naszej gospodarki jest "dywersyfikacja i budowanie modelu wartości dodanej" w oparciu o "dystrybucję wzrostu i alokacji inwestycji w sposób bardziej demokratyczny, równomierny w całym kraju".

Estonia - lider tegorocznego rankingu - zdobyła 4,2 pkt. na sześć możliwych i awansowała z pozycji trzeciej, zajmowanej w zeszłym roku. Czechy z oceną 4,16 pkt. zajęły miejsce drugie, a trzecie Polska - z oceną 4,05 pkt. (w latach 2016-2018 nasz kraj zajmował w rankingu 2. miejsce). W zestawieniu wyprzedzamy Słowację (4,02 pkt.) i Słowenię (3,98 pkt.), oceniono łącznie 20 państw.

Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa przeprowadziła badanie w lutym i marcu 2019 r. we współpracy z 14 innymi izbami bilateralnymi w Polsce, zrzeszonymi w International Group of Chambers of Commerce (IGCC). W ankiecie udział wzięło 205 firm zagranicznych działających w Polsce.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 11.04.2019, 18:49
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ