Newsletter

MC: Posłusznie melduję… się! (komunikat)

14.03.2019, 15:31aktualizacja: 14.03.2019, 15:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Zmieniliście miejsce zamieszkania? A może wróciliście z zagranicy i nie macie meldunku w Polsce? Spokojnie, nie musicie iść do urzędu. Zameldujcie się przez Internet.

– E-meldunek to jedna z uruchomionych przez Ministerstwo Cyfryzacji e-usług, której celem jest po prostu ułatwienie życia obywatelom. Działa od początku 2018 r. Do tej pory skorzystało z niej niemal 45 tysięcy osób – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Zacznijmy od początku…

Na początek – ważna informacja. Kiedy się zameldować?

- najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania,

- jeśli na stałe mieszkasz pod konkretnym adresem — zamelduj się na pobyt stały,

- jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i będziesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące (ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) — zamelduj się tam na pobyt czasowy.

WAŻNE! Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.

Co przygotować?

Jeśli chcesz załatwić wszystko szybko i bez problemu, przygotuj niezbędne dokumenty. Po pierwsze – musisz mieć Profil Zaufany. Jeśli jeszcze go nie masz, sprawdź, jak założyć go w kilka minut.

Kolejna ważna sprawa – jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan) JEDNEGO z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:

- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu,

- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,

- decyzję administracyjną,

- orzeczenie sądu.

Jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan):

- oświadczenia właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające twój pobyt w lokalu,

- dokumentu, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.

Formularz wysyłasz do urzędu gminy, na terenie której mieszkasz.

Kilka kliknięć

Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i wybierz sekcję Meldunek. Oto droga na skróty.

Kliknij przycisk „Zamelduj się”. System przeniesie cię na stronę Profilu Zaufanego. Zaloguj się na swoje konto. Jeszcze tylko kilka kliknięć i będzie po sprawie:

1. Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.

2. Zaznacz, kogo chcesz zameldować.

3. Wypełnij pozostałe pola i dołącz odpowiednie dokumenty.

4. Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie.

Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne, na pobyt czasowy kosztuje 17 zł.

5. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

I po sprawie

– Jeśli składając wniosek online, dołączymy wszystkie potrzebne dokumenty – urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dołączamy skany dokumentów, możemy zostać poproszeni o ich oryginały. Warto sprawdzać swoją skrzynkę na ePUAP, by nie przegapić wiadomości z urzędu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

– Przez Internet możemy także sprawdzić, czy urzędnik już nas zameldował. Wystarczy sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL. Aby to zrobić, również potrzebujemy Profilu Zaufanego. To kolejny dowód na to, że naprawdę warto go mieć – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.03.2019, 15:31
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii