Newsletter

Konferencja „Media Przyszłości”: jesteśmy w trakcie rewolucji w sferze informacji

16.10.2018, 13:02aktualizacja: 16.10.2018, 13:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Czy media przyszłości będą całkowicie poddane algorytmom marketingowym, w jakiej mierze będą korzystały z Big Data oraz jaka będzie w tym rola dziennikarzy - o tym rozmawiali uczestnicy konferencji „Media Przyszłości”, która odbyła się w Warszawie z okazji 100-lecia istnienia Polskiej Agencji Prasowej.

Zdaniem Łukasza Króla z Kolegium Europejskiego w Natolinie, wraz z zachodzącymi obecnie rewolucyjnymi zmianami w świecie mediów i w dostępie do informacji, następuje także zmiana w systemie demokracji, podobnie jak to miało miejsce 500 lat temu, gdy wynaleziono druk. „Żyjemy w kapitalizmie algorytmowym, w którym kapitał wpływa na strukturę informacji. Struktura mediów społecznościowych została stworzona dla kapitału - mówił Łukasz Król. - Nie do końca wiemy, w jakim kierunku to nas zaprowadzi” - dodał.

Nick Wrenn, który w Facebooku odpowiada za partnerstwo z mediami w regionie EMEA, przyznawał, że Facebook stoi przed wieloma wyzwaniami, związanymi przede wszystkim z dostępem do rzetelnych i prawdziwych informacji.

„Nie byłoby mnie tutaj, gdybym nie myślał, że są perspektywy na przyszłość dla wszystkich rodzajów organizacji informacyjnych - powiedział Wrenn. - Ludzie potrzebują wysokiej jakości dziennikarstwa, które pozwoli im zrozumieć kontekst i przedstawi wiele różnych punktów widzenia. To pozwoli im zrozumieć problemy, przed którymi obecnie stają społeczeństwa na całym świecie. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed którymi stajemy i bierzemy za nie odpowiedzialność” - dodał.

Jako przykład działań podejmowanych obecnie przez Facebooka, Wrenn wskazał realizowaną we współpracy z PAP kampanię informacyjną, mającą na celu uświadomienie internautom, jak najłatwiej zidentyfikować nieprawdziwe informacje. Według niego, problem „false newsów” dotyczy całego sektora mediów i Facebook chce go przezwyciężyć właśnie dzięki bliskiej współpracy „z agencjami prasowymi, organizacjami zajmującymi się weryfikowaniem faktów, z ośrodkami akademickimi i firmami technologicznymi”.

Istotnym tematem konferencji „Media Przyszłości” była również kwestia korzystania z dużych zbiorów danych. Dr Wiesław Cetera z Uniwersytetu Warszawskiego prezentował badania nad identyfikacją i przewidywaniem procesów gospodarczych za pomocą analizy Big Data. Wspomniał też, że naukowcy z Katedry Technologii Informacyjnych Mediów na UW na podstawie analizy dostępnych w internecie danych byli w stanie przewidzieć dokładnie wynik wyborów prezydenckich w Polsce w 2015 roku.

„Na ogół rozmiar Big Data kończy się tam, gdzie kończą się zasoby pamięci sprzętu. Tych danych jest bardzo dużo i są to dane nieustrukturyzowane. Czasami nie wiemy nawet, czego szukamy, czasem szukamy jakichś anomalii w szeregach czasowych. To jak poszukiwanie grama rudy polonu w olbrzymiej ilości rudy uranu. Maria Curie-Skłodowska przerzuciła wiele ton, by coś znaleźć” - mówił dr Cetera.

Marcin Kleina z Wolters Kluwer Polska mówił o znaczeniu sztucznej inteligencji w biznesie. Podkreślił, że działanie coraz doskonalszych wyszukiwarek oraz programów analitycznych w przyszłości ułatwi pracę dziennikarzom, prawnikom czy lekarzom. „Jest presja na produktywność i na lepsze wyniki w coraz bardziej skomplikowanym systemie, w którym zwiększa się ilość informacji czy następują szybkie zmiany regulacyjne i legislacyjne. Rozwija się jednocześnie technologia, przyspiesza postęp w analizie Big Data oraz AI, Analytics. Dlatego branże, które w technologie nie wejdą, ryzykują wypadniecie z rynku” - mówił Kleina.

Przypomniał też, że na rynku wydawniczym nastąpiła ogromna zmiana. „Wydawnictwo papierowe obecnie to poniżej 20% biznesu. 20 lat temu papier stanowił większość przychodów” - powiedział, wskazując na doświadczenia Wolters Kluwer.

W ocenie Piotra Krauschara, Chief Consultant Digital CEO, obecnie na świecie to już nie ropa jest największą wartością. Taką wartość stanowią dane - od użytkowników, zbierane z naszych telefonów, z dużych serwisów internetowych, a nawet z systemów informatycznych w samochodach.

„Ważne są dane i kontekst, w jakim z tych danych korzystamy, sposób konsumpcji użytkowników. Dziś treści, które tworzą media, w większości powstają z danych zebranych od specjalistów-marketerów - tłumaczył. - Z jednej strony dziennikarze będą robić to, co robią, ale z drugiej - będą to robić z wykorzystaniem pracy data scientists, czyli analityków wskazujących najbardziej poszukiwane tematy czy formaty informacji”.

O wykorzystaniu Big Data i inteligentnej analizy danych w VOD TVP (wideo na życzenie) mówił Grzegorz Zajączkowski (Ministerstwo Cyfryzacji, TVP). Jak podkreślił, w grudniu 2012 r. wdrożono monitoring danych, który pozwala dostosowywać ofertę do potrzeb widzów. Według Zajączkowskiego, pomiar następuje w dwóch obszarach: zarówno klasycznej analityki stron internetowych, jak i danych strumienia wideo. Dodatkowo wdrażane są nowe funkcjonalności, m.in. analiza sieci społecznościowych.

Z kolei Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI, podkreślał znaczenie badań w internecie dla tworzenia bardziej trafnych treści reklamowych. Jak zaznaczył, badania pokazują, że rynek reklamy przesuwa się z telewizji właśnie do przestrzeni wirtualnej. Dane za I kwartał 2018 roku wykazały ponad 16-procentowy wzrost wydatków na reklamę on-line rok do roku.

Wiceminister kultury Paweł Lewandowski podkreślił, że organizując konferencję o przyszłości mediów, PAP bierze na siebie niełatwą rolę lidera debaty o wyzwaniach, które czekają cały rynek.

Jak zaznaczył, to „dowód niezwykłej i coraz rzadziej spotykanej odpowiedzialności środowiskowej wychodzącej poza partykularne interesy”. „To również dowód na to, że w agencji nie brakuje ludzi ze śmiałym, wizjonerskim podejściem do mediów, którzy chcą i potrafią reprezentować PAP w nowoczesnym systemie medialnym" - powiedział Lewandowski.

Podczas konferencji odczytano też list marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego. "Dziękuję za pielęgnowanie dawnej tradycji oraz rzetelne i fachowe informacje. Życzę powodzenia w realizacji dalszych zamierzeń" - napisał marszałek Sejmu w liście gratulacyjnym z okazji 100-lecia agencji.

Projekt zrealizowany został w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości.

Patronat Narodowy Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.

Patronat Honorowy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partner Strategiczny: PKP Polskie Koleje Państwowe S.A.

Partnerzy: Zamek Królewski w Warszawie, PKN Orlen, Poczta Polska, Facebook.

Patroni Medialni: Polskie Radio, Telewizja Polska.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 16.10.2018, 13:02
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii