Newsletter

INGA dla naukowców i przedsiębiorców: 400 mln zł na innowacje w gazownictwie

16.11.2017, 17:12aktualizacja: 16.11.2017, 17:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

400 mln zł - to budżet programu "INGA - Innowacyjne Gazownictwo", kierowanego do konsorcjów przedsiębiorców i naukowców, którzy wspólnie chcą pracować nad nowatorskimi rozwiązaniami dla przemysłu gazowniczego. W czwartek podczas Kongresu 590 w Rzeszowie GAZ-SYSTEM, NCBR i PGNiG wspólnie zainaugurowały program.

Dokument inicjujący program podpisali: dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski, prezes Gaz System Tomasz Stępień oraz prezes PGNiG Piotr Woźniak.

INGA została zainaugurowana w ramach formuły wspólnego przedsięwzięcia: NCBR wniesie do niego 200 mln zł, PGNiG 133 mln zł, a GAZ-SYSTEM 67 mln zł.

Jak podkreślił podczas debaty rozpoczynającej program prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju formuła wspólnego przedsięwzięcia zapewnia duże możliwości realizacji najciekawszych pomysłów przy zminimalizowanym ryzyku niepowodzeń. "Przygotowana jest agenda badawcza, każdy projekt jest ewaluowany ze względu na jego wartość. Sprawdzamy, czy te prace będą przydatne dla przedsiębiorców, a z drugiej strony, czy one rzeczywiście spełniają kryteria prac badawczo-rozwojowych, czyli takich, które paradoksalnie są obarczone dość dużym ryzykiem. Nie oczekujemy, że każdy proces badawczy zakończy się sukcesem, liczymy się z tym, że niektóre nie doprowadzą do zamierzonych efektów. NCBR występuje tutaj w roli ubezpieczyciela; my ubezpieczamy środki własne przedsiębiorstw, które nie przyniosą w przyszłości dobrych rezultatów w postaci przychodów, ale które musiały być poniesione, by uzyskać efekt" - tłumaczył.

Jak wyjaśnił Artur Zawartko, wiceprezes Gaz-System, spółka poszukuje innowacji w określonych obszarach swojej działalności. "Jesteśmy narodowym operatorem przesyłowym. Musimy pamiętać, że mamy przychody dzięki taryfie, na którą potrzebujemy zgody prezesa URE, a więc musimy również wykazać nasze koszty. Nie jest łatwo w takiej sytuacji pozyskać środki na badania i rozwój. Dlatego zaangażowaliśmy się w program INGA - mówił wiceprezes Zawartko. - Obszary, w których szukamy innowacji, muszą być ściśle zbieżne z naszą misją. Przede wszystkim: bezpieczeństwo przesyłu; poszukujemy nowych technik diagnozowania gazociągów, tak by w szybszym czasie je remontować, naprawiać, sprawniej prowadzić inwestycje" - tłumaczył.

Jak mówił, drugi obszar to efektywność: bieżące koszty. "Np. możemy mówić o pewnej optymalizacji całego systemu przesyłowego tak, aby pobierał on mniej energii na pracę własną, co w efekcie pozwoli obniżyć taryfę" - dodał Artur Zawartko.

Dariusz Dzirba z PGNiG powiedział, że cztery główne obszary działalności spółki to: poszukiwanie i wydobycie, obrót i magazynowanie, dystrybucja i wytwarzanie. "Jesteśmy liderem na rynku gazu ziemnego w Polsce. Program INGA to największy program badawczo-rozwojowy w historii PGNiG. Na pytanie: dlaczego angażujemy się w program, odpowiedź jest prosta: bo nam się to opłaca. Mamy szansę realizować nasze cele badawczo-rozwojowe na znacznie bardziej korzystnych warunkach finansowych, niż gdyby to było przy finansowaniu własnym. Tu jest zasada, że za złotówkę, którą wykłada partner biznesowy, NCBR wykłada swoją złotówkę, więc można powiedzieć, że robimy to z 50% rabatem" - tłumaczył Dariusz Dzirba.

Wiceprezes Zarządu PGNiG Łukasz Kroplewski podkreślił, że najważniejsi są konsumenci. "Chodzi o to, by gaz był tańszy. Musimy wydobywać efektywniej, taniej, czerpać ze złóż, które miały być zamknięte, wydobywać w nowych obszarach i szukać nowych rozwiązań technologicznych" - oświadczył. Dodał, że istotne jest myślenie o gazownictwie w szerokiej perspektywie czasowej. "Bez szerokiego myślenia dalekosiężnego, myślenia, nie o tym, co będzie za rok, tylko w perspektywie dekad - nie mamy szans. To rynek globalny" - zaznaczył.

Dr Piotr Dardziński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego powiedział, że wspólny instrument finansowania przedsięwzięć naukowo-biznesowych jest bardzo istotny. "Przechodzimy od modelu dotacyjnego na model inwestowania z partnerami. Trudno wyobrazić sobie lepszych partnerów niż spółki kluczowe dla polskiej gospodarki. To kwestia bezpieczeństwa Państwa, ale i kwestia dobrostanu obywateli, którzy korzystają z tych spółek. Inwestujemy w obszar ważny dla państwa. Ta inwestycja powinna przynieść zyski po pierwsze beneficjentom, jakimi są Polacy, po drugie spółkom i po trzecie państwu, które inwestuje te pieniądze" - oświadczył Piotr Dardziński.

Konkursy NCBR w ramach programu INGA będą ogłaszane w ośmiu obszarach tematycznych:

- poszukiwanie, wydobycie węglowodorów oraz produkcja paliw gazowych;

- pozyskanie metanu z pokładów węgla;

- materiały do budowy i eksploatacji sieci gazowych;

- sieci gazowe;

- użytkowanie, obrót i nowe zastosowania LNG i CNG;

- technologie wodorowe i paliwa gazowe;

- technologie stosowane we współpracy z klientami;

- ochrona środowiska.

NCBR ogłosi pierwszy konkurs w styczniu 2018 r. Udział będą mogły w nim wziąć konsorcja, w skład których wejdzie co najmniej jeden podmiot naukowy (uczelnia, instytut itp.) oraz przedsiębiorstwo, bądź konsorcja składające się wyłącznie z jednostek naukowych. Nabór wniosków konkursowych do programu INGA ruszy 19 lutego i potrwa do 20 kwietnia. Zwycięskie projekty poznamy zatem w trzecim kwartale 2018 r.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 16.11.2017, 17:12
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ