Newsletter

UOKiK: UOKiK rusza z kampanią "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!" (komunikat)

15.07.2020, 10:15aktualizacja: 15.07.2020, 10:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

UOKiK rusza z kampanią "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!"

- 15 lipca rusza ogólnopolska kampania społeczna Prezesa UOKiK.

- Urząd ostrzega przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy.

- Duży, szybki zysk bez ryzyka? Rzekome leki lub tajemnicze urządzenia medyczne? Konsumencie, uważaj! Możesz wpaść w pułapkę!

- Nie daj się nabrać lub oszukać: „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”

Kampania Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma zwrócić uwagę społeczeństwa na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją. Ze skarg konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.

? W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty do telewizji i radia, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów ? mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Alternatywne inwestycje finansowe.

W trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferty alternatywnych inwestycji w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce obiecują stały i bezpieczny zysk na wysoki procent, a potem okazują się finansowym fiaskiem.

Trzeba także uważać na projekty inwestycyjne z małą opłatą startową, w których warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Te z kolei okazują się zwykle piramidami finansowymi.

Pamiętaj, „okazje” zbyt dobre, aby być prawdziwe to najczęściej oszustwo i zamiast zyskać możesz stracić ? swoje wszystkie oszczędności. Internet, media społecznościowe ? to tu najczęściej czyhają na ciebie te zagrożenia.

? Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków ? dodaje Tomasz Chróstny.

Nieuczciwy produkt lub usługa ? zdrowie.

W trudnych czasach łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń. Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby „uzdrowione”.

Na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci ? nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. To do nich sprzedawcy dzwonią lub ? co gorsza ? odwiedzają ich w domu, stosując różne sztuczki i manipulacje: złudzenie wyjątkowej okazji, fałszywy dług wdzięczności, zwodnicze wzbudzanie sympatii, rzekome rabaty i gratisy oraz konieczność podjęcia decyzji „tu i teraz”.

? Konsumenci często ponoszą poważne straty finansowe, kupując u nieuczciwych sprzedawców. Co ważne, problem dotyczy również seniorów, na ogół ufnych i mniej skłonnych do dochodzenia swoich praw ? dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

„Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”

To hasło kampanii zainicjowanej przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego i zarazem apel do konsumentów. Nie chcesz dać się oszukać i stracić pieniędzy? Oto jak się możesz przed tym ochronić:

- Dokładnie sprawdzaj oferty ? zwłaszcza te pochodzące od nieznanych ci osób czy organizacji.

- Nie wierz w szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka!

- Nie ulegaj presji dokonania natychmiastowych przelewów, szczególnie na nieznane ci konta.

- Sprawdzaj reklamy, które pojawiają się, gdy korzystasz z mediów społecznościowych ? czasem są powiązane z odpłatnymi usługami i zapraszaniem twoich znajomych do projektów biznesowych, które w rzeczywistości są piramidami finansowymi.

- Piramidy finansowe mają kamuflaż ? neutralne albo pozytywnie wyglądające strony www, promujące np. przedsięwzięcia biznesowe, darmowe szkolenia online, inicjatywy społeczne.

- Rzetelny sprzedawca podaje na stronie internetowej dane swojej firmy ? jeśli ich tam nie ma, nie ufaj mu.

- Bądź czujny na oferty sprzedawców, którzy chcą przyjść do twojego domu i przedstawić Ci jakiś produkt lub urządzenie.

- Uważaj, jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą tajemniczego, leczniczego produktu lub urządzenia ? to pewnie dobrze przygotowany manipulator, który sprzeda ci coś bezwartościowego.

- Czytaj dokumenty, które podpisujesz.

- Daj sobie czas na decyzję ? jeśli ktoś każe ci ją podjąć natychmiast, bo okazja się nie powtórzy, najprawdopodobniej chce cię oszukać.

- Pytaj o zdanie lub opinię swoich znajomych lub najbliższych.

- Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę policji.

Wspólne działanie ? większa skuteczność.

UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radio, internecie oraz na nośnikach w przestrzeni publicznej. 15 lipca kampania rusza w Telewizji Polskiej i Polskim Radio. Działania informacyjne i edukacyjne przynoszą jednak najwięcej korzyści w przypadku współpracy wielu podmiotów jednocześnie.

? Zachęcam gorąco do włączenia się w naszą kampanię media, instytucje i organizacje pozarządowe. Każda forma wsparcia akcji umożliwi dotarcie do szerszego grona odbiorców i tym samym ochroni szersze grono konsumentów przed działaniami oszustów ? mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spoty są dostępne na stronie UOKiK. (https://www.uokik.gov.pl/dzialania_edukacyjne_konsumenci.php#faq4106)

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ sic

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.07.2020, 10:15
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ