Newsletter

MIB: Warszawa – Lublin, największy projekt KPK rozpoczęty (komunikat)

29.05.2017, 16:56aktualizacja: 29.05.2017, 16:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIB informuje:

Będą krótsze podróże z Lublina do Warszawy - czas przejazdu skróci się do 90 minut. Tylko na odcinku Otwock - Lublin PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększą komfort obsługi na 34 stacjach i przystankach. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. 29 maja 2017 r. w Lublinie, w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, podpisano dwie umowy o wartości prawie 1,7 mld zł na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock - Lublin.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie z trzech zasadniczych umów na modernizację linii Otwock – Lublin: na kontrakty Pilawa – Dęblin o wartości 735 mln zł i Dęblin – Lublin o wartości 930 mln zł. Łączna wartość podpisanych kontraktów to niemal 1,7 mld zł. W najbliższych dniach podpisana będzie trzecia umowa Pilawa – Dęblin o wartości 479,2 mln zł.

W podpisaniu umowy uczestniczyli również: wojewoda lubelski Przemysław Czarnek, wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, wiceminister rodziny pracy i polityki społecznej Krzysztof Michałkiewicz, a także Prezes PLK S.A. Ireneusz Merchel.

- Rozpoczynamy dzisiaj realizację największego projektu zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym - modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina. Podpisane umowy to kolejny dowód na znaczne przyspieszenie realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zrealizujemy tę inwestycję w dwóch etapach, jako pierwszy zmodernizujemy odcinek Otwock – Lublin. Jestem przekonany, że inwestycja ta przyniesie korzyści mieszkańcom regionów, zwłaszcza Polski wschodniej. Doskonale wpisuje się ona w nasz program unowocześniania sieci polskiej kolei - powiedział minister Andrzej Adamczyk.

- Dzięki tej inwestycji Lubelszczyzna zostanie dobrze skomunikowana nie tylko z Warszawą, ale i z innymi ośrodkami w Polsce i na świecie – podkreślił wiceminister Andrzej Bittel.

Modernizacja trasy zwiększy komfort i skróci czas podróży. Przejazd najszybszym pociągiem między Warszawą a Lublinem z prędkością do 160 km/h, po zakończeniu modernizacji całego odcinka od Warszawy do Lublina, zajmie 1,5 godziny. Będzie można uruchomić większą liczbę połączeń lokalnych i regionalnych. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnych peronów.

- Wiemy, że inwestycja oczekiwana jest zwłaszcza przez mieszkańców województwa lubelskiego. Chcemy, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny. Kompleksowa modernizacja to nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych. „Siódemka” stanowi bowiem główny szlak kolejowy łączący Lublin z ważnymi ośrodkami regionu oraz Polski - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowe przystanki i komfortowe stacje

Modernizacja linii zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do kolei w Lublinie. W mieście powstanie nowy przystanek - Lublin Zachód. Na trasie do Otwocka przebudowane będą 34 stacje i przystanki. Zwiększy się m.in. komfort obsługi na stacjach: Lublin, Dęblin, Puławy, Nałęczów, Garwolin, Pilawa, Otwock. Dzięki temu pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów, wyposażonych w nowe wiaty, siedzenia oraz system informacji pasażerskiej. Obiekty będą bardziej funkcjonalne, lepiej oznakowane i oświetlone. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Będzie 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z windami: Lublin, Lublin Zachód, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock.

- Modernizacja trasy Warszawa – Lublin jest bardzo ważną inwestycją dla mieszkańców województwa lubelskiego. Pozwoli na dobre skomunikowanie Lublina z Warszawą oraz innymi ośrodkami regionu i Polski. Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale cały region. Zwiększy się jego atrakcyjność, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów – powiedział wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.

Krótsza podróż – szybki tor

W ramach prac miedzy Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150 km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych.

Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. 3 nowe lokalne centra sterowania w: Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 68 przejazdach PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.

Przygotowane zmiany w komunikacji

Od połowy czerwca do grudnia 2018 r. między Pilawą a Lublinem będą obowiązywały zmiany w komunikacji. Pociągi z Warszawy do Lublina pojadą objazdem linią nr 30 przez Lubartów, Parczew, Radzyń Podlaski, Łuków i dalej linią nr 2 przez Siedlce i Mińsk Mazowiecki. Mieszkańcy Lubartowa, Parczewa i Radzynia Podlaskiego zyskają bezpośrednie połączenie ze stolicą, a pasażerowie z Łukowa z Lublinem.

Trasę pomiędzy Lublinem a stolicą obsłuży 8 par pociągów (w tym 1 para wyłącznie weekendowa), a najszybsze pokonają ją w 2 godz. 48 minut. W miejsce pociągów PKP IC na odcinkach Lublin – Nałęczów, Lublin – Dęblin, Dęblin – Łuków, Puławy Miasto – Łuków oraz Garwolin – Lublin pojadą autobusy. W 2019 roku prace przeniosą się na odcinek między Otwockiem a Pilawą.

Podpisane umowy

Prace na odcinkach Pilawa – Dęblin i Dęblin - Lublin wykonają dwa konsorcja. Pierwszy odcinek Pilawa – Dęblin zostanie zmodernizowany przez konsorcjum spółek Mostostal Kraków S.A., PKP Energetyka S.A. i Schweerbau GmbH & Co. Kg Bauunternehmen za 735 mln zł.

Na drugim odcinku Dęblin - Lublin prace wykona konsorcjum spółek Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. Z o.o., Construzioni Linee Ferroviarie S.p.A., „Zhol zhondeushi Company” LLP za 930,5 mln zł.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ tnt/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 29.05.2017, 16:56
Źródło informacji MIB
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ