Newsletter

MIB: Kraków - dobre tempo prac inwestycyjnych na linii E30 (komunikat)

22.05.2017, 16:37aktualizacja: 22.05.2017, 16:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIB informuje:

Postępują prace na linii E30 w stronę Katowic. Powstaje nowy przystanek Kraków Bronowice. Modernizacja czterech wiaduktów i budowa nowego dodatkowego bezkolizyjnego przejazdu nad torami zapewni bezpieczne podróże i lepszą komunikację w mieście. Rozpoczął się kolejny etap prac na łącznicy Kraków Zabłocie – Krzemionki.

- Modernizacja szlaku kolejowego między Krakowem a Katowicami miała się zakończyć w 2014 r. Jednak dopiero teraz prace idą dobrze. Dzięki modernizacji linii E30 czas przejazdu z Krakowa do Katowic skróci się do 1 godziny 5 minut - powiedział 22 maja 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk odwiedzając budowę.

Kraków Bronowice – nowy przystanek

Nowy przystanek Kraków Bronowice, na którym będą cztery komfortowe perony, budowany jest w rejonie ul. Armii Krajowej. Dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome, a wygodne dojście zapewni przejście podziemne. Zapewniona zostanie dobra komunikacja z węzłem przesiadkowym, planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Dodatkowy przystanek zwiększy dostępność i atrakcyjność kolei w mieście.

Modernizacja linii E30 Katowice - Kraków to znaczne korzyści dla pasażerów pociągów i mieszkańców. Tylko w Krakowie przebudowane będą 4 wiadukty przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki i Godlewskiego. Dodatkowy obiekt powstanie przy ul. Rydla, gdzie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Znacznie poprawi się komunikacja w mieście. Nowe obiekty umożliwią sprawniejszy przejazd samochodów, rowerów i wygodny ruch pieszych.

Kraków Mydlniki i modernizowane przystanki

Na odcinku Kraków Główny – Krzeszowice zmienia się stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest tam nowy peron. Kładkę nad torami zastąpi przejście podziemne wyposażone w windy.

Modernizowane są także inne stacje i przystanki. Prace obejmą 3 stacje: Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Mydlniki i 3 przystanki: Rudawa, Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków Bronowice. Perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach Wapienniku będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i tablice informacyjne oraz informację głosową. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano m.in. budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind.

Modernizacja trasy E30 Kraków - Katowice na odcinku Kraków Główny - Kraków Mydlniki – to koszt prawie 250 mln zł, a na odcinku Kraków Mydlniki - Krzeszowice – to blisko 300 mln zł. Zakończenie modernizacji obu odcinków planowane jest w II półroczu 2018 r.

W lutym 2017 r. rozpoczęła się także modernizacja odcinka Trzebinia – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł, która zakończy się w I półroczu 2019 r. Prowadzone jest postępowanie przetargowe na modernizacje odcinka Trzebinia – Krzeszowice.

Szacowana wartość projektu na trasie Katowice – Kraków wynosi 2,3 mld zł, natomiast maksymalny wkład środków unijnych – 1,6 mld zł, tj. 80 proc. wartości projektu. Zakończenie inwestycji na całej trasie Katowice – Kraków planowane jest w 2020 r.

Projekt realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego "Łącząc Europę", który zapewni finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków.

Krakowska łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki ponad miastem

Coraz bliżej do zakończenia budowy krakowskiej łącznicy, która w grudniu 2017 r. umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Oświęcimia oraz Zakopanego, a także umożliwi zintegrowanie kolei z komunikacją miejską. Rozpoczął się kolejny etap prac na budowie.

Przybywa elementów budowanych przystanków na Zabłociu i Krzemionkach

Na przystanku Kraków Zabłocie stopień zaawansowania prac z końcem kwietnia wyniósł 80 proc. Zamontowane są już cztery windy na perony. Trwa montaż dwojga schodów ruchomych. Dla lepszej komunikacji w ciągu ulic Zabłocie oraz Lipowej budowane są drogi dojazdowe i chodniki. Na Krzemionkach w stanie surowym jest hala przystankowa. Wykonawca buduje drugie wejścia na peron wraz z szybem windowym. Powstaje konstrukcja peronu.

Efektem prac będą dwa nowoczesne, zadaszone przystanki, wyposażone w ławki, windy i schody ruchome, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wzdłuż estakad montowane są ekrany akustyczne i układane tory.

Jazda po nowych torach łącznicy planowana jest od nowego rozkładu jazdy 2017/2018. Koszt całkowity projektu to 348 mln zł; dofinansowanie z UE wynosi 187 mln zł.

Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów dla połączeń aglomeracyjnych

W kwietniu 2017 r. PKP PLK podpisała umowę na realizację tej inwestycji. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a cztery zostaną przebudowane: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. W efekcie tych prac znaczne zwiększy się dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską. Wartość inwestycji to 966 mln zł.

Polskie Linie Kolejowe realizują w aglomeracji krakowskiej projekty z Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 4 mld zł.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ agzi/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.05.2017, 16:37
Źródło informacji MIB
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ