Newsletter

Polacy i moda: czy czeka nas wymiana zawartości szaf?

01.12.2016, 11:51aktualizacja: 01.12.2016, 11:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polacy przy wyborze ubrań cenią wygodę, jakość materiału i schludność. Zgodność z trendami jest dla nas mniej ważna, ale strój ma pokazywać naszą osobowość - Allegro już po raz drugi zajrzało do szaf i portfeli Polaków.

W badaniu "Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków" sprawdzono nasze zwyczaje modowe i kierunki zakupowe. Według Celestyny Lendo-Zachariasz, odpowiedzialna za kategorię mody w Allegro, badanie odkryło zjawiska, które prawdopodobnie zmienią polski rynek mody.

Mimo, że szafy Polaków są dobrze wyposażone (mamy przeważnie kilkadziesiąt sztuk różnej odzieży i butów) to aż 79 proc. z nas chciałoby zmienić coś w swojej garderobie. 16 proc. chce po prostu wymienić część ubrań, 16 proc. chciałoby mieć więcej dobrych rzeczy markowych a podobny odsetek chce urozmaicić posiadane zestawy ubrań o dobrej jakości dodatki. Jest więc bardzo prawdopodobne, że duża część z nas będzie kupować nowe ubrania - oznacza to dobrą koniunkturę dla sprzedawców, zwłaszcza ubrań markowych i dobrej jakości.

"Wybierając ubrania i dodatki, Polacy coraz większą wagę przywiązują do ulubionych marek. W tym przypadku cena ma zdecydowanie mniejsze znaczenie. Natomiast gdy pytamy o najważniejsze cechy produktów w kontekście konkretnej marki, wtedy większą rolę odgrywa jakość i spójność z gustem badanego" - mówi Celestyna Lendo-Zachariasz.

Spośród trzech najważniejszych cech ubrania Polacy wybierają najczęściej wygodę, jakość materiału i schludność. Zgodność z trendami jest wskazywana dopiero na dziesiątym miejscu.

Jak wynika z raportu, dobra jakość jest najważniejsza dla mieszkańców wsi i największych miast. Mieszkańcy małych i średnich miast nadal zwracają bardzo dużą uwagę na cenę.

Około 55 proc. kupujących ubrania i dodatki korzysta na co dzień z promocji modowych. Polacy najczęściej deklarują korzystanie z wyprzedaży sezonowych (42 proc.), ale także z kodów rabatowych (25 proc.) i rabatów okazyjnych (25 proc.). Jak zaznacza Celestyna Lendo-Zachariasz, ma to znaczenie dla rynku.

"Marki modowe znają te tendencje, ponieważ działają w branży, w której w pierwszej cenie sprzedaje się produkty tak naprawdę tylko kilka tygodni w roku. Niektóre przyjmują strategię kuszenia klienta coraz to nowszymi promocjami czy programami lojalnościowymi, inne konsekwentnie strzegą swojej polityki cenowej, jeszcze inne stosują np. strategię fast fashion" - podkreśla.

Jak wynika z badania "Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków", od dwóch lat duże znaczenie w zakupach ma kanał mobilny. Polacy coraz częściej kupują przez smartfona, ale również liczy się dla nich samo urządzenie i to, czy podkreśla ich indywidualny styl.

"Dla wielu z nas mogą nie istnieć inne dodatki, skoro jest smartfon. Najlepiej nowoczesny, podnoszący status i pasujący do ubioru" - zaznacza Celestyna Lendo-Zachariasz.

Autorzy raportu zwracają uwagę na wzrost zainteresowania modą wśród młodych mężczyzn, które przewyższa zainteresowanie młodych Polek w tym obszarze.

"Młodzi mężczyźni odważnie wkraczają w świat mody. To pokolenie, które jest wychowywane w przeświadczeniu, że wizerunek jest ważny. W przyszłości, gdy wejdą na rynek pracy, będą świadomymi konsumentami, jeśli chodzi o branżę modową" - mówi Kamil Pawelski, bloger ekskluzywnymenel.com

Jak podkreśliła Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzający Mobile Institute - wykonawcy badania, raport jest znaczącym kompendium wiedzy i może stać się wsparciem w stworzeniu strategii rozwoju niejednego biznesu modowego.

"Badanie zawiera informacje kluczowe dla wszystkich graczy na rynku modowym, np. preferowane style, kolory, dodatki, wykorzystywane źródła inspiracji modowych czy ulubione promocje. Na podstawie dwóch edycji projektu Polska strojna, wiemy już, że Polacy coraz rzadziej utożsamiają zainteresowanie modą ze śledzeniem najnowszych trendów i kierowaniem się nimi przy zakupach modowych" - mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Raport można pobrać bezpłatnie pod tym adresem: http://bit.ly/PolskaStrojna2016

Raport "Polska strojna 2016. Trendy w zachowaniach zakupowych Polaków" został przygotowany na podstawie badania na grupie 1752 konsumentów, jakie zostały przeprowadzone przez Mobile Institute w formie responsywnych ankiet CAWI (Computer-Assisted Web Interview) od 26 października do 3 listopada. Próba odpowiada strukturze polskich internautów pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania. Podobnie jak w poprzedniej edycji projektu, przebadani zostali również użytkownicy Allegro (914 osób). Raport zawiera komentarze 25 ekspertów polskiego rynku mody.

Allegro jest obecnie jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm technologicznych w kraju i jednocześnie największą platformą handlu elektronicznego w regionie Europy Środkowowschodniej. Według niezależnych badań jest też od lat najsilniejszą marką handlową w Polsce, co potwierdzają m.in. zestawienie Superbrands, według którego Allegro jest pierwszą spośród marek stworzonych w Polsce. Według branżowego badania PBI/Gemius Megapanel serwis Allegro.pl jest odwiedzany miesięcznie przez ponad 14 milionów użytkowników.

Materiał powstał we współpracy z Grupą Allegro

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
Data publikacji 01.12.2016, 11:51
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ