Newsletter

Wiceminister rozwoju: eksport filarem silnej gospodarki (komunikat)

27.06.2016, 22:20aktualizacja: 27.06.2016, 22:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MR informuje:

Przeprowadzenie reformy polskiej dyplomacji ekonomicznej, budowa systemu promocji gospodarki, bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorców prowadzących lub planujących prowadzić działalność eksportową – to najważniejsze założenia nowego systemu wsparcia ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Mówił o nich wiceminister rozwoju Radosław Domagalski podczas konferencji programowej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, która 27 czerwca 2016 r. odbyła się w Ministerstwie Rozwoju.

- Za kilka tygodni przedstawimy nowy plan wspierania eksportu. Powstanie nowa rządowa agencja odpowiedzialna za rozwój międzynarodowy polskich firm – zapowiedział wiceminister Domagalski. - Dzisiaj ten system wsparcia jest rozproszony między różne agencje i instytucje, a przez to nieefektywny – mówił. Jedynie, co piąte polskie przedsiębiorstwo jest w jakikolwiek sposób powiązane z rynkami międzynarodowymi. - Niewielki jest także udział polskich firm w międzynarodowych zamówieniach publicznych. Bardzo mało polskich przedsiębiorców podejmuje bardziej zaawansowane formy współpracy międzynarodowej, na przykład w sektorze badawczo-rozwojowym czy joint venture. Aby to zmienić, niezbędna jest koordynacja i integracja zarządzania systemem wsparcia z poziomu centralnej instytucji – podkreślił.

Wiceminister Domagalski zwrócił też uwagę na rolę państwa w kreowaniu warunków sprzyjających ekspansji zagranicznej firm. - Administracja publiczna powinna aktywnie wspierać przedsiębiorstwa w rozwijaniu działalności na rynkach międzynarodowych. Nie może być tak, że w tej rywalizacji ustępujemy miejsca innym państwom pod względem jakości wsparcia ze strony sektora publicznego – zaznaczył.

Wiceszef resortu rozwoju zapowiedział też ambitną reformę dyplomacji ekonomicznej, która docelowo będzie funkcjonować według nowego modelu biznesowego. – Konieczne jest zwiększenie skuteczności wydziałów promocji handlu i inwestycji. Równie ważne jest utworzenie nowych placówek na perspektywicznych rynkach pozaeuropejskich, które będą minimalizować koszty i ryzyko związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne – powiedział wiceminister Domagalski. – Zależy nam na zwiększeniu obecności instytucjonalnej na trudniejszych i bardziej wymagających rynkach pozaunijnych, takich jak Indie czy Chiny, gdzie tworzą się nowe możliwości eksportowe dla polskich firm. Potrzebna jest aktywna rola państwa, aby zmniejszać ryzyko inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców – podkreślił wiceminister.

Jak mówił wiceminister Domagalski potrzebna jest lepsza koordynacja organizacji misji gospodarczych. - One muszą być sprofilowane pod kątem potrzeb konkretnych branż i firm. Dzisiaj nie ma skutecznego mechanizmu monitorowania ich efektywności. Istotne jest to, aby relacje nawiązane w trakcie misji, przekuwały się w konkretne kontrakty biznesowe – zaznaczył.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mkz/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.06.2016, 22:20
Źródło informacji MR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ