Newsletter

Polityka i społeczeństwo

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

28.07.2015, 18:23aktualizacja: 28.07.2015, 18:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Posiedzenie w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Europejska Stolica Kultury 2016”.

Wysłuchano informacji o realizacji inwestycji przeciwpowodziowych na Dolnym Śląsku.

Rząd przyjął zalecenia w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.

Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Kontraktów Terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 dla:

- województwa dolnośląskiego,

- województwa lubuskiego,

- województwa wielkopolskiego.

Wydała rozporządzenia:

- zmieniające rozporządzenie w sprawie kamiennogórskiej specjalnej strefy ekonomicznej,

- zmieniające rozporządzenie w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Rząd przyjął:

- projekty ustawy Prawo działalności gospodarczej,

- projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę Prawo działalności gospodarczej,

- projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018.

Rada Ministrów wydała rozporządzenia sprawie:

- ustalenia granic niektórych miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta, ustalenia granic oraz zmiany nazw i siedzib władz niektórych gmin,

- zmiany siedziby władz powiatu stargardzkiego,

- utworzenia gminy Szczawa i gminy Grabówka.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Europejska Stolica Kultury 2016”, przedłożoną przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

W 2016 roku honory stolicy kulturalnej zjednoczonej Europy będą pełnić Wrocław i San Sebastian (Hiszpania).

„Europejska Stolica Kultury” (ESK) to najbardziej rozpoznawalna inicjatywa UE w dziedzinie kultury. Zgodnie z obecną formułą, każdego roku jedno „nowe” i jedno „stare” państwo Unii Europejskiej organizuje obchody ESK.

Złożoność organizacyjna przedsięwzięcia oraz koszty finansowe i instytucjonalne powodują, że każde państwo wspiera zwycięskie miasto, nie tylko w samym roku obchodów, ale także w okresie przygotowań oraz w fazie ich zakończenia.

Ustanowienie przez rząd programu wieloletniego gwarantuje finansowe i instytucjonalne wsparcie dla Wrocławia w organizacji obchodów ESK. Środki przeznaczone na realizację programu wynoszą 99 mln zł, z tego w 2016 r. – 96 mln zł i 3 mln zł w 2017 r.

Program będzie realizować Narodowe Forum Muzyki, wspólna instytucja kultury gminy Wrocław, dolnośląskiego samorządu wojewódzkiego i ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Minister kultury i ochrony dziedzictwa narodowego będzie nadzorował i koordynował realizację programu.

Obchody „Europejskiej Stolicy Kultury” zostały zainicjowane przez wspólnotę unijną na podstawie decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady UE z października 2006 r. Zapoczątkowano je w 2007 roku i będą kontynuowane do 2019 r. Projekty realizowane w ramach ESK posiadają ugruntowaną pozycję jako wydarzenia wzmacniające poczucie europejskiej wspólnoty kulturowej. Ich renomę i znaczenie potwierdzają dotychczasowe doświadczenia stolic europejskich, w których imprezy się odbyły. Dla każdego z miast-organizatorów stanowią niepowtarzalną i wyjątkową okazję do zaprezentowania własnego, regionalnego oraz ogólnokrajowego, potencjału kulturowego.

* * *

Rada Ministrów przyjęła zalecenia w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych, przedłożone przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W dokumencie podkreślono konieczność nowego podejścia do zamówień publicznych. Ma to związek z faktem, że znaczna część środków publicznych, przeznaczanych corocznie przez administrację rządową na finansowanie zakupu towarów i usług oraz robót budowlanych, ma bezpośredni wpływ na realizację celów społecznych i gospodarczych państwa. Zamówienia publiczne mają również swój wymiar społeczny, dotyczący m.in. możliwości zatrudnienia i godnej pracy, integracji społecznej czy wyrównywania szans.

Z tego względu instytucje publiczne, przy zamawianiu określonych usług, robót czy zakupie towarów, powinny brać pod uwagę nie tylko najkorzystniejszą relację jakości do ceny, ale również wspierać realizację polityk społecznych.

Zamawiający w celu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę powinni wymagać, aby osoby wykonujące czynności w trakcie realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi, o ile nie jest to uzasadnione przedmiotem lub charakterem czynności, były zatrudnione na podstawie umowy o pracę.

Do stosowania tych klauzul będą zobowiązani m.in.: szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministrowie i kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie, dyrektorzy instytucji gospodarki budżetowej. Zalecane jest także uwzględnianie klauzul społecznych w zamówieniach, do których nie stosuje się przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.

Minister finansów zleci w 2016 r. przeprowadzenie audytu wewnętrznego w zakresie stosowania klauzul społecznych w zamówieniach publicznych oraz przedstawi jego wyniki Radzie Ministrów. Kierownicy jednostek administracji rządowej przekazują prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.

* * *

Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Kontraktów Terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Uchwały dotyczą zmian w 3 kontraktach terytorialnych (województwo dolnośląskie, lubuskie i wielkopolskie), wprowadzonych aneksami ze względu na zatwierdzenie przez Komisję Europejską regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (chodzi o RPO dla każdego województwa).

Aneks nr 1 wprowadza do kontraktu terytorialnego rozdział, w którym określono m.in. zobowiązania finansowe strony rządowej i samorządowej oraz sposób przekazywania i rozliczania środków na realizację RPO z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz budżetu państwa.

Na podstawie zaktualizowanych kontraktów terytorialnych regiony będą mogły rozpocząć wdrażanie regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.

Kontrakt terytorialny to umowa zawierana między rządem a samorządem województwa, w której określa się cele rozwojowe i przedsięwzięcia istotne dla rozwoju kraju i danego regionu, przy realizacji których mają współpracować obie strony (rządowa i samorządowa). Inwestycje wpisane do kontraktów będą finansowane z nowych, krajowych i regionalnych programów operacyjnych oraz innych środków krajowych.

Kontrakt Terytorialny dla województwa dolnośląskiego

W latach 2014-2023 środki publiczne (europejskie i krajowe) na działania z zakresu polityki rozwoju w skali całego kraju mogą wynieść ok. 400 mld zł, w tym w województwie dolnośląskim ok. 27,9 mld zł.

Wskazano 55 projektów: 23 na liście podstawowej, 32 na warunkowej.

Na liście priorytetów znalazły się inwestycje transportowe (kolejowe i drogowe) zapewniające dogodne połączenia regionalne i krajowe, w tym tak ważne dla ciągów komunikacyjnych – obwodnice miast.

Najważniejsze z nich (lista podstawowa):

- na drogach S3 i S5 (połączenie ośrodka wojewódzkiego z centrum kraju, Pomorzem Zachodnim oraz połączenie autostrad A4 i A2);

- obwodnica Kłodzka;

- prace na linii kolejowej C-E 59 (zapewnienie połączenia dla ruchu towarowego w regionie);

- prace na liniach kolejowych nr 289 do Legnicy i nr 14 (kluczowe połączenia pasażerskie w regionie);

- rozwój wrocławskiej kolei aglomeracyjnej.

W ramach projektów dotyczących gospodarki wodnej przewidziano przedsięwzięcia remontowo-modernizacyjne ukierunkowane na przystosowanie Odry do III klasy drogi wodnej (lista podstawowa). W Kontrakcie znalazły się także istotne dla regionu przedsięwzięcia zwiększające jakość i dostępność do usług z zakresu ochrony zdrowia (lista podstawowa):

- budowa i wyposażenie SOR w szpitalu Regionalnego Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Lubinie,

- inwestycje związane z infrastrukturą sportu i kultury (lista podstawowa: modernizacja Panoramy Racławickiej, przebudowa basenu przy ul. Wejherowskiej we Wrocławiu);

- inwestycje dotyczące innowacyjności (lista warunkowa, m.in. Ponadregionalne Centrum Zaawansowanych Badań Biologicznych).

W przypadku Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego, wśród priorytetów znalazły się przedsięwzięcia na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej i ekologicznego transportu oraz efektywności energetycznej. Wsparcie będzie odbywać się poprzez nowy instrument, jakim są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).

Kontrakt Terytorialny dla województwa lubuskiego

Dla województwa lubuskiego przeznaczone będzie ok. 11,8 mld zł (środki z budżetu UE, budżetu państwa, budżetu danego województwa, budżetów jst, środki jednostek sektora finansów publicznych, państwowych funduszy celowych i inne środki publiczne).

Na liście przedsięwzięć planowanych do realizacji znajduje się 29 projektów: 13 na liście podstawowej, 16 na warunkowej.

Wśród priorytetowych przedsięwzięć wskazano inwestycje transportowe (kolejowe i drogowe) zapewniające dogodne połączenia regionalne i krajowe, w tym tak ważne dla ciągów komunikacyjnych – obwodnice miast.

Najważniejsze z nich to (lista podstawowa):

- budowa drogi ekspresowej S3 Sulechów-Legnica (odcinki na terenie woj. lubuskiego) zapewniającej połączenie regionu ze Szczecinem, Warszawą i Wrocławiem;

- prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów/Grabiszyn-Głogów-Zielona Góra-Rzepin-Szczecin Podjuchy (na terenie woj. lubuskiego), E59 (nadodrzańska magistrala kolejowa);

- projekty związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym, dotyczące modernizacji zabudowy regulacyjnej Odry (na liście podstawowej 3 inwestycje):

1) remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej Odry swobodnie płynącej – odbudowa i modernizacja zabudowy regulacyjnej – w celu przystosowania odcinka Odry od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej do III klasy drogi wodnej na terenie województwa lubuskiego,

2) prace modernizacyjne na Odrze granicznej w celu zapewnienia zimowego lodołamania na terenie województwa lubuskiego,

3) remont i modernizacja zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej na terenie województwa lubuskiego.

- przedsięwzięcia z zakresu innowacyjności (na liście warunkowej: Północno-Zachodnie Centrum Biogospodarki, Narodowe Centrum Radioastronomii i Inżynierii Kosmicznej);

- przedsięwzięcia zwiększające jakość i dostępność do usług z zakresu ochrony zdrowia (na liście warunkowej: Ośrodek Radioterapii w Gorzowie Wielkopolskim, rozbudowa i wyposażenie Zakładu Radioterapii w Zielonej Górze).

W przypadku Zielonej Góry i Gorzowa Wielkopolskiego oraz obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie wskazano przedsięwzięcia na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej i ekologicznego transportu, efektywności energetycznej, sieci ciepłowniczych i chłodniczych. Wsparcie będzie odbywać się poprzez nowy instrument, jakim są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).

Kontrakt Terytorialny dla województwa wielkopolskiego

Dla województwa wielkopolskiego w ramach kontraktu terytorialnego będzie przeznaczone ok. 29,6 mld zł.

Wśród przedsięwzięć planowanych do realizacji wskazano 53 projekty: 21 z nich to projekty na liście podstawowej, 32 – na warunkowej.

- inwestycje transportowe (kolejowe i drogowe) zapewniające dogodne połączenia regionalne i krajowe, w tym tak ważne dla ciągów komunikacyjnych – obwodnice miast. Najważniejsze z nich to (lista podstawowa):

1) inwestycje na drogach S5: Wrocław-Bydgoszcz, odcinki: Białe Błota-Gniezno, Poznań-Kaczkowo, Korzeńsko-Wrocław, odcinki na terenie województwa wielkopolskiego oraz odcinki na drodze S11: Kórnik-Ostrów Wielkopolski, w tym obwodnice: Ostrowa Wielkopolskiego, Jarocina, Kępna i Ujścia,

2) inwestycje na liniach kolejowych: E 59, C-E 65, nr 881, nr 815, nr 816, zapewniające główne połączenia w regionie w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego, Leszna, Aglomeracji Śląskiej, Wrocławia, i Bydgoszczy,

- przedsięwzięcia zwiększające jakość i dostępność do usług z zakresu ochrony zdrowia (na liście podstawowej: utworzenie SOR w ramach budowy nowego Szpitala Matki i Dziecka w Poznaniu, budowa SOR w ramach Klinicznego Centrum Medycyny Ratunkowej i Interwencyjnej w Poznaniu);

- inwestycje związane z edukacją (na liście podstawowej: budowa siedziby Zespołu Szkół Muzycznych w Poznaniu), zabezpieczeniem przeciwpowodziowym (na liście warunkowej m.in. modernizacja budowli hydrotechnicznych na drodze wodnej Noteci dolnej skanalizowanej, od km 28,9 do km 176,2);

- inwestycje z zakresu innowacyjności, priorytetowe projekty dotyczące infrastruktury B+R (na liście warunkowej m.in. Wielopolskie Centrum Energii Odnawialnej).

W przypadku miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie tj. Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania, wśród priorytetów wskazano przedsięwzięcia na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej i ekologicznego transportu, efektywności energetycznej oraz sieci ciepłowniczych i chłodniczych. Wsparcie będzie odbywać się poprzez nowy instrument, jakim są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie kamiennogórskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Znowelizowane przepisy rozporządzenia przewidują zmianę granic strefy. Do obszaru kamiennogórskiej sse zostaną włączone grunty o powierzchni 19,7823 ha. Jednocześnie strefa zostanie pomniejszona o 59,4730 ha. Dokonano także korekty obszaru strefy o 0,1291 ha, która obejmie podstrefy Kamienna Góra (kompleks 2), Ostrów Wielkopolski (kompleks 4) i Bolków (kompleks 1).

Po zmianach obszar kamiennogórskiej sse wyniesie 373,8344 ha.

Włączenie do strefy nowych terenów w Jeleniej Górze i Kamiennej Górze umożliwi realizację nowych inwestycji o innowacyjnym charakterze, ukierunkowanych na produkcję eksportową. Powstaną nowe miejsca pracy – w perspektywie kilku lat oczekuje się, że będzie ich ok. 750, przy nakładach inwestycyjnych wynoszących ok. 245 mln zł.

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wałbrzyskiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Do obszaru strefy wałbrzyskiej zostanie włączone 317,8579 ha, wyłączono z niej grunty o powierzchni 44,7775 ha.

Po zmianach całkowita powierzchnia wałbrzyskiej sse wyniesie 2921,6993 ha, czyli zwiększy się o 273,1060 ha.

Znowelizowane przepisy rozporządzenia umożliwią większe tempo rozwoju inwestycji, szczególnie ty o charakterze innowacyjnym, które podnoszą konkurencyjność i tworzą nowe miejsca pracy. Jedną z takich inwestycji Bombardier Transportation Polska sp. z o.o., która należy do światowego lidera w produkcji pociągów i samolotów. W 4 zakładach zlokalizowanych we Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Warszawie zatrudnionych jest ok 1 000 osób. Planowana nowa inwestycja dotyczy uruchomienia produkcji nowoczesnych karoserii dla bardzo szybkich pociągów najnowszej generacji. Do produkcji karoserii zostanie zastosowana – na skalę przemysłową – technologia spawania laserowego 3D pojazdów o ponadstandardowych gabarytach. Spółka planuje utworzyć dodatkowo co najmniej 100 nowych miejsc pracy przy nakładach inwestycyjnych w wysokości 114 mln zł. Inwestycja ma być zakończona w 2017 r.

Druga inwestycja to spółka Johnson Controls Polska. W skład grupy kapitałowej wchodzi pięć spółek. Obecnie spółka Johnson Controls Polska sp. z o.o. posiada dwa zakłady produkcyjne w Świebodzinie (woj. lubuskie) i Skarbmierzu (woj. opolskie). Planuje się zwiększyć zdolności produkcyjne zakładu poprzez zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, linii technologicznych i wdrożenie nowoczesnych technologii. Zaplanowano utworzenie dodatkowych co najmniej 30 nowych miejsc pracy przy nakładach inwestycyjnych w wysokości co najmniej 45 mln zł.

* * *

Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo o działalności gospodarczej, przedłożony przez ministra gospodarki.

Projekt Prawa działalności gospodarczej będzie podstawowym zbiorem norm regulujących działalność gospodarczą wykonywaną w Polsce. Celem tego centralnego aktu prawa gospodarczego jest zwiększenie praw i gwarancji przedsiębiorców oraz wzmocnienie mechanizmów dialogu w ich relacjach z organami administracji publicznej, tak by przybrały one charakter zbliżony do relacji partnerskich.

Prawo o działalności gospodarczej wypełnia deklarację złożoną przez premier Ewę Kopacz w exposé.

Podstawą regulacji odnoszących się do działalności gospodarczej jest przekonanie, że 99 proc. prowadzących tę działalność wykonuje ją rzetelnie i uczciwie. Dlatego w projekcie ustawy przyjęto dwa fundamentalne założenia: pierwsze - przedsiębiorca w ramach wykonywanej działalności gospodarczej może podejmować wszelkie działania, o ile nie są sprzeczne z prawem i drugie - w przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa, organ administracji publicznej przyjmuje wykładnię korzystną dla przedsiębiorcy.

Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z 2004 r., mimo wielokrotnego nowelizowania - nie spełnia już oczekiwań przedsiębiorców, nie odzwierciedla bowiem rzeczywistych problemów dynamicznie zmieniającego się rynku gospodarczego. Jednak część jej przepisów, dotyczy to zwłaszcza tych regulacji, których obowiązywanie nie budzi wątpliwości. została przeniesiona do Prawa działalności gospodarczej.

Do projektu ustawy włączono definicje podstawowych pojęć z zakresu działalności gospodarczej, takie jak: działalność gospodarcza, przedsiębiorca, mikro-, mały i średni przedsiębiorca. Definicje te uwzględniają przepisy unijne. Precyzyjnie określono zasady wykonywania działalności gospodarczej, wyrażające konstytucyjne zasady: wolności działalności gospodarczej i równości. Nowe prawo będzie również uwzględniać obecne realia życia gospodarczego.

- „Co nie jest prawem zabronione - jest dozwolone”

W obszarach nieuregulowanych prawem przedsiębiorca będzie dysponował swobodą wyboru celów i środków działania, o ile nie naruszy przy tym praw i wolności innych podmiotów. Dopuszczalne będą więc wszelkie działania wprost, niezabronione przez prawo, szczególnie te zmierzające do zabezpieczenia interesu gospodarczego przedsiębiorcy.

- Przyjazna interpretacja przepisów

Ta grupa przepisów jest kierowana do organów administracji publicznej, które w przypadku niedających się usunąć wątpliwości interpretacyjnych przepisów (także w razie możliwych wielu interpretacji) powinny rozstrzygać sprawy w sposób, który nie pogorszy sytuacji przedsiębiorcy. Dotyczyć to będzie szczególnie postępowań, w których na przedsiębiorcę ma być nałożony obowiązek, odebrane uprawnienie lub wymierzona kara. Zgodnie z zasadą wolności, takie ograniczenia powinny mieć charakter wyjątkowy, a ich zakres możliwie wąski.

- Domniemanie uczciwości przedsiębiorcy

Przepisy realizujące tę zasadę będą zobowiązywały organ administracji do podjęcia korzystnej dla przedsiębiorcy decyzji w sytuacji, gdy - mimo przeprowadzenia wszelkich możliwych dowodów - pozostaną wciąż wątpliwości dotyczące stanu faktycznego. Wówczas te niedające się usunąć wątpliwości rozstrzygane będą na korzyść przedsiębiorcy.

- Zasada proporcjonalności

Zgodnie z tą zasadą, organy administracji publicznej będą zobowiązane do podejmowania takich faktycznych działań/decyzji, które są niezbędne do osiągnięcia celu, poprzez rozsądne wyważenie słusznego interesu przedsiębiorcy i interesu publicznego. Powinny być one adekwatne do celu działań, a więc nie mogą być nadmiernie uciążliwe.

- Zasada uprawnionych oczekiwań

Wprowadzono nakaz dla organów administracyjnych, by nie odstępowały od utrwalonej i jednolitej praktyki. Przedsiębiorca ma prawo oczekiwać, że działając w dobrej wierze i z poszanowaniem prawa, nie narazi się na niekorzystne skutki prawne działań/decyzji, zwłaszcza tych, których nie mógł przewidzieć w chwili ich podejmowania.

- Zasada uczciwej konkurencji oraz poszanowania dobrych obyczajów i słusznych interesów innych przedsiębiorców i konsumentów

Zasada ta promuje model pozytywnego zachowania przedsiębiorcy w obrocie gospodarczym, a rolą państwa jest stworzenie skutecznych warunków ochrony i rozwoju konkurencji poprzez przeciwdziałanie praktykom naruszającym konkurencję. Taki model służy zarówno innym przedsiębiorcom, jak i konsumentom.

Nowe przepisy przewidują:

- wydłużenie możliwości zawieszenia działalności gospodarczej do 36 miesięcy. Przyjęcie tego przepisu ułatwi przedsiębiorcom dostosowanie się do zmian koniunkturalnych na rynku gospodarczym;

- ułatwienia załatwiania przez organy spraw z zakresu działalności gospodarczej poprzez wprowadzenie tzw. rozsądnych terminów dla przedsiębiorców, chodzi o regułę, zgodnie z którą organ administracji publicznej będzie zobowiązany do wyznaczania przedsiębiorcy realnych i wystarczających terminów na dokonanie określonej czynności;

- wprowadzenie do postępowań administracyjnych na wniosek przedsiębiorcy mediacji prowadzonej przez niezależnego mediatora. Mediacja, w której mogą uczestniczyć organ administracji publicznej i strona postępowania, będzie dobrowolna. Mediacja ma przyczynić się do szybszego wyjaśnienia stanu faktycznego i prawnego w sprawie, co w może znacząco skrócić czas jej załatwienia. Wybór mediatora będzie wymagać zgody wszystkich stron postępowania i organu administracji publicznej. Mediacja będzie prowadzona z zachowaniem zasad poufności. Koszty związane z udziałem mediatora ponosić będą uczestnicy spotkania mediacyjnego (strona albo organ) w równym stopniu;

- informowania o niespełnienionych przez wnioskodawcę przesłankach wydania decyzji zgodnej z jego wnioskiem. W informacji organ będzie miał obowiązek poinformować o przesłankach, które nie zostały przez przedsiębiorcę spełnione, a od których zależy wydanie decyzji pozytywnej dla przedsiębiorcy oraz określić termin na dokonanie niezbędnych z tym zakresie czynności;

- zobowiązanie organów administracji - z mocy przepisu ustawy - do planowania i przeprowadzania kontroli po uprzedniej analizie prawdopodobieństwa naruszenia prawa, dzięki czemu nastąpi racjonalizacja działań organów kontroli. Proponuje się ponadto: przeprowadzanie wspólnych kontroli za zgodą lub na wniosek przedsiębiorcy i przeprowadzanie kontroli dokumentów w miejscu ich przechowywania.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy przepisy wprowadzające ustawę Prawo działalności gospodarczej, przedłożony przez ministra gospodarki.

W związku z koniecznością przyjęcia przepisów przejściowych, wynikających z częściowego uchylenia przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i zastąpienia ich regulacjami Prawa działalności gospodarczej, a także konieczności wprowadzenia zmian w wielu innych ustawach – niezbędne jest uregulowanie tych kwestii w ustawie przepisy wprowadzające Prawo działalności gospodarczej.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018, przedłożony przez ministra zdrowia.

Projekt ustawy wprowadza zmiany w sposobie przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Fundusz Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych. W ostatnich latach pojawiły się problemy z prawidłową identyfikacją osób ubezpieczonych i nieubezpieczonych, w szczególności osób będących członkami rodzin osób ubezpieczonych (w tym dzieci). Przełożyło się to m.in. na brak możliwości przekazania i rozliczania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia w latach 2013 i 2014.

Zmiana sposobu przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Fundusz Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych będzie polegała na przejściu na system ryczałtowy, z określoną ustawowo kwotą dotacji - 320.232 tys. zł rocznie, przy czym przekazywanie miałoby następować co miesiąc w wysokości 1/12 tej kwoty.

Zaproponowany w projekcie ustawy ryczałtowy sposób finansowania świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych osobom nieubezpieczonym będzie obowiązywać do końca 2018 r. Termin ten wynika z ustaleń podjętych przez Zespół ds. Programowania Prac Rządu (z 11 marca 2015 r.). Zespół zalecił jednocześnie opracowanie alternatywnego, pozalegislacyjnego rozwiązania trwałego. W związku z tym do projektu ustawy dodano regulację, zgodnie z którą prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, do 31 stycznia 2018 r., będzie przedstawiał ministrowi zdrowia informację dotyczącą możliwości poprawnej weryfikacji uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej członków rodzin osób ubezpieczonych oraz możliwości rozliczania dotacji.

Projekt ustawy zawiera także uregulowania dotyczące przekazania i rozliczenia dotacji za lata 2013, 2014 i 2015, która do dnia wejścia ustawy w życie nie zostanie przekazana i rozliczona.

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustalenia granic niektórych miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta, ustalenia granic oraz zmiany nazw i siedzib władz niektórych gmin, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

Podjęto decyzję, że od 1 stycznia 2016 r. status miasta uzyskają miejscowości:

- Pieszyce – w gminie Pieszyce, powiat dzierżoniowski, województwo dolnośląskie;

- Siedliszcze – w gminie Siedliszcze, powiat chełmski, województwo lubelskie;

- Urzędów – w gminie Urzędów, powiat kraśnicki, województwo lubelskie;

- Lubycza Królewska – w gminie Lubycza Królewska, powiat tomaszowski, województwo lubelskie;

- Jaraczewo – w gminie Jaraczewo, powiat jarociński, województwo wielkopolskie.

Jednocześnie z dniem 1 stycznia 2016 r. status miasta straci gmina Pieszyce (powiat dzierżoniowski, województwo dolnośląskie).

Z początkiem przyszłego roku zmienią się granice następujących miast: Pieszyce (woj. dolnośląskie); Żarów, Siedliszcze, Urzędów, Lubycza Królewska (woj. lubelskie); Brzesko (woj. małopolskie); Pilawa (woj. mazowieckie); Jarocin i Jaraczewo (woj. wielkopolskie); Nowogard i Mieszkowice (woj. zachodniopomorskie).

Podjęto również decyzje o zmianie granic (od 1 stycznia 2016 r.) następujących gmin:

- w województwie lubuskim - gminy o statusie miasta Gozdnica,

- w województwie dolnośląskim - gminy Węgliniec,

- w województwie mazowieckim - gminy Jednorożec i gminy Krasnosielec,

- w województwie śląskim - gminy o statusie miasta Orzesze i gminy Kobiór,

- w województwie zachodniopomorskim - miasta na prawach powiatu Szczecin oraz gminy Goleniów.

Z początkiem przyszłego roku zmienią się siedziby następujących gmin w województwie zachodniopomorskim, w powiecie stargardzkim:

- gmina o statusie miasta Stargard Szczeciński na - gmina o statusie miasta Stargard;

- gmina Stargard Szczeciński - na nazwę gmina Stargard.

Od 1 stycznia 2016 r. zmienią się siedziby władz następujących gmin: Bystra-Sidzina z Bystra na Bystra Podhalańska (woj. małopolskie), Stargard Szczeciński na Stargard oraz władz gminy o statusie miasta Stargard Szczeciński na Stargard (woj. zachodniopomorskie).

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie zmiany siedziby władz powiatu stargardzkiego, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

Zmiana siedziby władz powiatu stargardzkiego jest konsekwencją zmiany nazwy miasta Stargard Szczeciński na Stargard. Zmiany zostały pozytywnie zaopiniowane przez wojewodę zachodniopomorskiego oraz rady gmin: Stargard Szczeciński, Kobylanka, Marianowo i radę miejską w Stargardzie Szczecińskim.

* * *

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie utworzenia gminy Szczawa i gminy Grabówka, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

Rząd zdecydował, że w województwie małopolskim, w powiecie limanowskim zostanie utworzona gmina Szczawa. Gmina ta zostanie utworzona poprzez wyłączenie z dotychczasowego obszaru gminy Kamienica. Siedzibą władz gminy będzie miejscowość Szczawa.

Druga decyzja dotyczy utworzenia gminy Grabówka (województwo podlaskie, powiat białostocki), która powstanie poprzez wyłączenie z gminy Supraśl. Siedzibą władz gminy Grabówka będzie miejscowość Sobolewo.

Zmiany te będą obowiązywać od 1 stycznia 2016 roku.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kfk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 28.07.2015, 18:23
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ