Newsletter

MIR: konsekwentne działania poprawiają bezpieczeństwo na kolei (komunikat)

18.04.2015, 13:22aktualizacja: 18.04.2015, 13:22

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

18.04. Warszawa - MIR informuje:

O jedną czwartą zmniejszyła się liczba wypadków na kolei od 2011 r. To efekt nakładów na infrastrukturę kolejową, doskonalenie zawodowe pracowników kolei i wzmocnienia kontroli Urzędu Transportu Kolejowego. MIiR zainicjowało zmiany prawa, które wpłyną na zwiększenie standardu bezpieczeństwa na kolei. Grupa PKP na poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży w latach 2013-15 wyda około 28 mld zł.

Legislacja, wzmocnienie kompetencji i nadzoru

W 2014 r. wprowadzono pakiet rozporządzeń, w którym kompleksowo uregulowano proces szkolenia i doskonalenia zawodowego maszynistów. Znowelizowana została także ustawa o transporcie kolejowym - znalazły się w niej między innymi regulacje eliminujące nieprawidłowości związane z naruszaniem norm czasu pracy przez maszynistów. Określono jednolite warunki dla przeprowadzania egzaminów na licencję i świadectwo maszynisty, a także wymagania dla ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów. Wdrożono mechanizmy służące identyfikacji maszynistów wykonujących pracę na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego. Ze względu na bezpieczeństwo na kolei obowiązuje zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzono tam monitoring. Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniło się wykorzystanie systemu ERTMS/ETCS, czyli systemu kontroli prowadzenia pociągu. Dało to także możliwość prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością większą niż 160 km/h.

Poprawie bezpieczeństwa służą wzmocnione kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego, między innymi poprzez zwiększenie budżetu na funkcje kontrolne. Przeprowadzane są doraźne kontrole przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury, które obejmują czas pracy maszynistów, dokumentację i sprawność urządzeń. W latach 2013-2014 UTK przeprowadził ponad 1000 kontroli w obszarze badania czasu pracy maszynistów, dokumentacji czy sprawności urządzeń wspomagających bezpieczne prowadzenie pociągu.

Inwestycje w bezpieczeństwo - infrastruktura: linie kolejowe, tabor i dworce

Na zwiększenie bezpieczeństwa wpływają inwestycje w tabor, dworce i linie kolejowe. Od 2008 r. wyremontowano około 6,3 tys. km torów. W bieżącym roku planowane jest oddanie kolejnych 1100 km torów. Od 2013 r. zwiększają się nakłady ponoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na remonty i wymiany torów. W 2013 r. było to ponad 5 mld zł, w 2014 wydano około 7 mld zł, w tym roku wydatki przekroczą 8 mld zł. Trwa realizacja wielkiego programu modernizacji dworców. Od 2007 r. już blisko 100 zmodernizowanych i zrewitalizowanych dworców jest udostępnionych pasażerom. Na program inwestycji taborowych realizowany w latach 2011-2015 PKP Intercity przeznaczy 5,6 mld zł.

Dialog społeczny o bezpieczeństwie na kolei

Wspólnie z pracodawcami kolejowymi sukcesywnie odbudowywane jest szkolnictwo zawodowe o profilu kolejowym. Obecnie kształcenie w tego typu szkołach prowadzone jest na terenie co najmniej 12 województw. Działania realizowane w tym zakresie zakładają zmiany w podstawie programowej kształcenia, co ma dostosować program nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy na kolei. Organizowane są również szkolenia dla maszynistów i dyżurnych ruchu.

Przy MIiR od 2010 r. działa Zespół do spraw Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym. W spotkaniach zespołu - w cyklu kwartalnym - uczestniczą między innymi reprezentatywne związki zawodowe i pracodawcy. Przedstawiane na spotkaniach zespołu postulaty strony społecznej były wykorzystywane podczas prowadzonych przez MIiR prac legislacyjnych. Najbliższe posiedzenie zespołu przewidziano w maju br. MIiR prowadzi też bilateralne rozmowy z przedstawicielami organizacji związkowych. Ostatnio - 27 marca br. wiceminister Sławomir Żałobka uczestniczył w posiedzeniu Rady Krajowej Związku Zawodowego Maszynistów, a 31 marca br. w posiedzeniu Federacji Związków Pracowników Polskich Kolei Państwowych. Kolejne spotkania zaplanowane są na maj br.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ pro/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.04.2015, 13:22
Źródło informacji MSZ
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ