Newsletter

MIR: znaczna poprawa bezpieczeństwa na kolei (komunikat)

02.03.2015, 15:46aktualizacja: 02.03.2015, 15:46

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIR informuje:

Od 2011 r. liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą. Jest to efekt przede wszystkim coraz lepszego stanu infrastruktury kolejowej, doskonalenia zawodowego pracowników kolei i kontroli prowadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego. 2 marca 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podsumowało działania realizowane na rzecz bezpieczeństwa na kolei.

W spotkaniu udział wzięli wiceminister Sławomir Żałobka, prezesi Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl i Ignacy Góra, wiceprezes PKP PLK Andrzej Pawłowski i przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych Tadeusz Ryś.

- Bezpieczeństwo na kolei jest priorytetem. Od kilku lat resort prowadzi konsekwentne działania, których celem jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróży. Realizowany jest największy w historii program inwestycji na kolei, a zmianom sprzyjają największe w historii dostępne środki finansowe. Od czterech lat liczna wypadków na kolei się zmniejsza, rok 2014 był pod tym względem najbezpieczniejszy w historii –powiedział wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka.

Jak dodał, od 2013 r. zwiększają się nakłady ponoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe na remonty i wymiany torów. W 2013 r. było to ponad 5 mld zł, w 2014 wydano około 7 mld zł, w tym roku wydatki przekroczą 8 mld zł. Jednocześnie PKP Intercity realizuje program wymiany i modernizacji taboru, na który przeznaczono 5,6 mld zł.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju konsekwentnie realizuje program działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa wpływ mają realizowane działania w obszarze legislacyjnym. W 2014 r. wprowadzono pakiet rozporządzeń, w którym kompleksowo uregulowano proces szkolenia i doskonalenia zawodowego maszynistów. Znowelizowana została także ustawa o transporcie kolejowym, do której wprowadzono m.in. regulacje eliminujące nieprawidłowości związane z naruszaniem norm czasu pracy przez maszynistów.

Nowe i znowelizowane akty prawne wprowadziły m.in. jednolite warunki dla przeprowadzania egzaminów na licencję i świadectwo maszynisty, określone zostały wymagania dla ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów, a także wprowadzono mechanizmy służące identyfikacji maszynistów wykonujących pracę na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego. Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniło się wykorzystanie systemu ERTMS/ETCS, czyli systemu kontroli prowadzenia pociągu. Dało to także możliwość prowadzenia ruchu kolejowego z prędkością większą niż 160 km/h.

Udało się wzmocnić kompetencje Urzędu Transportu Kolejowego, m.in. poprzez zwiększenie budżetu na funkcje kontrolne. Przeprowadzane są doraźne kontrole przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury, które obejmują czas pracy maszynistów, dokumentację i sprawność urządzeń.

- W 2014 r. pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzili 2884 kontroli oraz działań w zakresie promowania kultury bezpieczeństwa, przy czym liczba kontroli w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego wyniosła 1766 – podkreślił prezes Urzędu Transportu Kolejowego Krzysztof Dyl.

Wspólnie z pracodawcami kolejowymi sukcesywnie odbudowywane jest szkolnictwo zawodowe o profilu kolejowym. Obecnie kształcenie w tego typu szkołach prowadzone jest na terenie co najmniej 12 województw. Działania realizowane w tym zakresie zakładają zmiany w podstawie programowej kształcenia, co ma dostosować program nauczania do aktualnych potrzeb rynku pracy na kolei. Organizowane są również szkolenia dla maszynistów i dyżurnych ruchu. Nie bez znaczenia dla poprawy bezpieczeństwa na kolei było wzmocnienie dyscypliny, m.in. poprzez wprowadzenie zakazu rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ kfk/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.03.2015, 15:46
Źródło informacji MIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ