Newsletter

Mural i 2,5 tysiąca wystaw plakatowych na setną rocznicę Bitwy Warszawskiej

11.08.2020, 15:35aktualizacja: 11.08.2020, 15:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Gigantyczny mural w stylu komiksów Marvela i wystawa plakatowa „1920 Wojna Światów” – m.in. tak KGHM Polska Miedź włącza się w obchody setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej.

We wtorek przy ul. Prostej 2/4 w Warszawie odbyło się uroczyste odsłonięcie muralu, upamiętniającego setną rocznicę zwycięstwa Polski nad Bolszewikami w 1920 r. Mecenasem malowidła, które powstało na ścianie 10-piętrowego budynku w centrum stolicy, jest KGHM Polska Miedź.

Mural, liczący 360 metrów kwadratowych, w komiksowej stylistyce przedstawia postacie związane z Bitwą Warszawską. Górującą postacią jest marszałek Józef Piłsudski z wzniesionymi w geście superbohatera ramionami. Upamiętniono też m.in. porucznika Jana Kowalewskiego, który jako szef polskich kryptologów rozszyfrował trzy tysiące komunikatów wroga, ks. Ignacego Skorupkę, kapelana Wojska Polskiego, który zginął pod Ossowem, a także Tadeusza Jeziorowskiego, który jako jedenastolatek wziął udział w obronie Płocka, za co został odznaczony Krzyżem Walecznych.

„To była bitwa wielka, spektakularna, mająca znaczenie w historii Europy, historii świata, określana nawet jedną z najważniejszych bitew w historii” – podkreślił prezes zarządu KGHM, Marcin Chludziński podczas uroczystości odsłonięcia muralu.

Wśród czynników, które wpłynęły na sukces Polski w 1920 roku, wymienił m.in. strategię militarną i dobrą współpracę dowództwa, ale też „polski spryt”.

„Współpraca elit i społeczeństwa to jedno, ale trzeba pamiętać, że dlatego Polacy byli tak sprawni, bo znaliśmy ruchy wojsk przeciwnika” – zaznaczył, nawiązując do historii polskich kryptologów.

Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski podkreślał z kolei znaczenie kapitału społecznego.

„Udało nam się stworzyć więzi, które pozwoliły – mimo tego, że Polacy to była mozaika różnych narodowości i różnych religii – mieć jeden wspólny cel: przetrwanie państwa i przetrwanie naszego narodu jako wspólnoty politycznej. Udało nam się to dzięki temu kapitałowi” - powiedział.

Po odsłonięciu muralu wiceminister kultury oraz prezes KGHM złożyli kwiaty pod znajdującą się kilkanaście metrów dalej tablicą upamiętniającą miejsce urodzenia ks. Skorupki.

Z okazji setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej KGHM przygotował także wystawę plakatową „1920 Wojna Światów”. To kilkanaście komiksowych plansz autorstwa Krzysztofa Kałuckiego, które wraz z krótkim opisem przybliżają historię starcia Wojska Polskiego i Armii Czerwonej na przedpolach Warszawy.

Wystawa w prosty sposób wyjaśnia kontekst historyczny, przebieg i znaczenie bitwy, zwraca uwagę na rolę patriotycznej mobilizacji narodu, a przede wszystkim - przybliża postacie polskich bohaterów. Akcentuje przy tym międzynarodowe wsparcie udzielane Polsce, przypominając m.in., że wśród amerykańskich lotników, którzy zgłosili się jako ochotnicy do Wojska Polskiego, był nagrodzony w późniejszych czasach Oscarem reżyser Merian C. Cooper, twórca filmowego King Konga.

Blisko 2,5 tys. egzemplarzy wystawy zostanie rozesłanych do zainteresowanych ośrodków kultury i placówek oświatowych w całej Polsce, by mogły być eksponowane lokalnie.

W ramach zainicjowanych przez KGHM obchodów odbył się już hackathon tworzenia gier, a planowany jest jeszcze koncert.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.08.2020, 15:35
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ