Newsletter

UOKiK: Kolejne piramidy finansowe? Prezes UOKiK stawia zarzuty (komunikat)

19.02.2020, 13:06aktualizacja: 19.02.2020, 13:06

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

Kolejne piramidy finansowe? Prezes UOKiK stawia zarzuty.

- Luxinvest, Quantum International oraz Quantum sp. z o.o. – to kolejne firmy, które mogły stworzyć system promocyjny typu piramida.

- Jak ustalił UOKiK, obiecują korzyści za to, że ktoś namówi inne osoby do kupna tzw. pakietów.

- Prezes Urzędu postawił zarzuty tym firmom.

Luxinvest sp. z o.o., Quantum sp. z o.o. (obie spółki z Nowego Sącza) oraz Quantum International EN LLC w Stanach Zjednoczonych – to firmy, którym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty promowania i prowadzenia systemów typu piramida.

- Obecnie działalność tych firm może być znana konsumentom pod marką „Quantum International”. Podczas postępowania wyjaśniającego ustalono, że stoją za nimi te same osoby. Podstawą do podjęcia przez nas działań był sygnał od konsumenta – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

W przekazach reklamowych firmy te podkreślały, że pomagają dochodzić odszkodowań w imieniu konsumentów lub sprzedają usługi szkoleniowe. Organizowały również ogólnopolskie konferencje, na których przedstawiały warunki współpracy. Z dotychczasowych ustaleń urzędu wynika jednak, że podstawową działalnością tych spółek jest sprzedaż pakietów i werbowanie nowych osób, a reklamowanie usług odszkodowawczych lub szkoleniowych może mieć na celu uwiarygodnienie ich w oczach konsumentów.

Quantum International EN LLC obiecuje zyski pod dwoma warunkami. Pierwszym jest zakupienie pakietu - VIP kosztuje 14,3 tys. zł, biznes – 5390 zł, mini – 2690 zł. Drugim warunkiem jest namówienie innych osób do zakupu tych pakietów. Zdaniem UOKiK, taki sposób działania może wskazywać, że mamy do czynienia z piramidą. Zasada działania piramid polega na tym, że zarabiają one na opłatach od użytkowników, jednak możliwość werbowania nowych członków prędzej czy później się kończy i system upada, a konsumenci tracą ulokowane pieniądze.

Nie tylko zakładanie i prowadzenie piramid jest nieuczciwą praktyką rynkową. Zalicza się do tego również ich propagowanie. Konsumencie, uważaj na pozytywne opinie o konkretnych systemach promocyjnych zamieszczanych w internecie czy na portalach społecznościowych. Celem takich opinii może być namówienie cię do ulokowania pieniędzy w piramidzie finansowej. Uważaj, możesz stracić pieniądze.

Konsumencie, uważaj, gdy ktoś:

- zapewnia cię o bardzo wysokich zyskach w krótkim czasie, nie wspominając jednocześnie o ryzykach,

- ogólnie lub niezrozumiale przedstawia sposób swojego działania, unika odpowiedzi na twoje konkretne pytania, tłumaczy, że niedawno rozpoczął działalność,

- posługuje się wzniosłymi sformułowaniami („zostań partnerem”, „odmień swoje życie”, „zarób pieniądze bez wysiłku”),

- oferuje ci kupony, pakiety inwestycyjne, świadectwa uczestnictwa, tokeny bądź kryptowaluty,

- odsyła cię na stronę internetową, która nie zawiera podstawowych informacji na temat organizatora „inwestycji” lub jest „w budowie”,

- kieruje cię na stronę internetową, która nie jest prowadzona w języku polskim (jest za to dostępna np. po ukraińsku, wietnamsku, indonezyjsku), miejsce prowadzenia działalności jest w egzotycznym kraju – najczęściej poza granicami UE,

- wskazuje, że istotnym lub najważniejszym elementem uczestnictwa i uzyskania wynagrodzenia jest nakłonienie do udziału w systemie innych osób,

- nie wskazuje źródeł finansowania systemu lub przedstawia je bardzo ogólnie.

Podejrzenie oszustwa zgłoś również organom ścigania (policja, prokuratura).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ sic/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.02.2020, 13:06
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ