Newsletter

Dobra passa rynku kolejowego w Polsce. Rekordowe lata inwestycji i przewozów

29.01.2020, 18:13aktualizacja: 29.01.2020, 18:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Uczestnicy debaty otwierającej II Kongres Rozwoju Kolei byli zgodni, co do tego, że rozwój rynku kolejowego w Polsce postępuje w szybkim tempie, a jego przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Modernizacja i zakup nowego taboru, remonty infrastruktury oraz walka z wykluczeniem komunikacyjnym przynoszą wymierne efekty. W minionym roku pociągami w Polsce przewieziono rekordową liczbę pasażerów.

Prezydent RP, Andrzej Duda stwierdził podczas otwarcia kongresu, że kolej jest jedną ze strategicznych gałęzi państwa, zarówno pod względem gospodarczym, jak i militarnym.

„Motorem do rozwoju gospodarki pozostaje komunikacja. Mamy całkiem dobre połączenia Wschód - Zachód. Zadaniem jest dla nas rozbudowa połączeń Północ - Południe w rejonie Trójmorza. Mamy wielką ambicję rozbudować porty morskie i stać się europejskim hubem transportowym. Perspektywy rozwoju kolei wydają się obiecujące” - mówił prezydent RP.

„Każdy mijający rok jest dla nas rokiem bardziej szczęśliwym, bo o kolei mówi się teraz prawdziwie dobrze. Kolej obroniła się i to klienci o tym zadecydowali, wybierając nasze usługi, bo realizujemy ich oczekiwania - zapewniał Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A. - Rynek kolejowy w Polsce będzie się nadal dynamicznie rozwijać. Inwestycje są realizowane z naszą własną myślą techniczną i przez producentów krajowych. To po prostu działa” – podsumował.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił cele, jakie stawiane są przed polskim rynkiem kolejowym w najbliższych latach. Wśród nich wymienił między innymi modernizację: taboru, infrastruktury, dworców kolejowych, a także przebudowę szlaków kolejowych włącznie z tzw. ostatnią milą, czyli zagwarantowaniem wygodnego dostępu transportu kolejowego do portów morskich. Wspomniał również o zabezpieczeniu szlaków kolejowych przed likwidacją w ramach walki z wykluczeniem transportowym różnych regionów kraju.

„Realizacja tak dużych i ambitnych planów budzi oczywisty niepokój, ale to jest dobry niepokój. Idziemy w wyznaczonym rytmie – zaznaczył minister Adamczyk. - W przygotowaniu jest już program modernizacji 150 dworców. Polskie dworce nie muszą odstraszać. Mogą być przyjazne dla podróżnego, również dla osób z niepełnosprawnościami” - powiedział.

Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwrócił uwagę na modernizację linii kolejowych w obrębie aglomeracji. Przypomniał, że w odległości 20-30 km od dużych miast powstaje sieć parkingów, które pozwalają płynnie zmienić środek transportu na bardziej ekologiczny - kolej. Merchel poinformował też, że w ramach programu Kolej+ zostanie rozbudowana siatka połączeń oraz przystanków.

„Musimy też podnieść prędkość w ruchu towarowym. W tym celu poprawimy również przepustowość portów morskich o 50 proc. w przeciągu najbliższych dwóch lat” - zapewnił Ireneusz Merchel.

Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity S.A. wskazywał na znaczące inwestycje w tabor i stacje postojowe. To właśnie zwiększa zainteresowanie koleją. Do początku 2020 roku spółka podpisała z polskimi producentami umowy o wartości blisko 4,3 mld zł na modernizację i zakup nowych wagonów oraz lokomotyw, które mogą poruszać się po torach z prędkością do 160 km/h.

„Wraz ze zmianą taboru podnosi się jakość podróżowania. Pociągi są nowoczesne, czyste, rośnie satysfakcja z podróży. Otrzymujemy coraz lepsze opinie od pasażerów, którzy mogą dotrzeć z nami do pracy, na wakacje czy imprezy masowe. Kolej daje pewność, że dojedziemy do celu. Ta przewidywalność wpływa m.in. na to, że rosną ceny gruntów w pobliżu tras kolejowych” – wyliczał Marek Chraniuk.

O perspektywach rozwoju kolejowego transportu ładunków opowiadał Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP Cargo S.A. W jego opinii przewóz towarów jest mocno związany z rozwojem gospodarki. Na wzrost PKB wpływa konsumpcja i inwestycje. Tylko w 2020 roku na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczonych 37 mld zł, zaś w 2021 prawie 40 mld.

„W naszej strategii przyjęliśmy ekspansję w kierunku Trójmorza. Chcemy też zostać operatorem logistycznym. Na wzroście przewozów intermodalnych (łączących kilka rodzajów transportu) możemy skorzystać. Średnio 15 proc. kosztów produktu stanowi logistyka, a dziś na nią konkurują między sobą gospodarki światowe. Polski budżet może dzięki temu zyskać rocznie 12 - 15 mld zł” - przekonywał Czesław Warsewicz.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 29.01.2020, 18:13
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ