Newsletter

Projekty społeczne w sześciu odsłonach. Najciekawsze praktyki przedstawione podczas VI Kongresu Różnorodności

28.01.2020, 12:44aktualizacja: 28.01.2020, 12:44

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kongres Różnorodności (1)
Kongres Różnorodności (1)
23 stycznia 2020 roku odbył się w Warszawie VI Kongres Różnorodności „Fixing tomorrow with diversity — czyli jak różnorodność wpływa na budowanie kapitału społecznego”. Inicjatywa – której organizatorami są firmy Henkel Polska i BETTER – gościła w tym roku we wnętrzach Międzynarodowego Centrum Kultury, Nowy Teatr.

Podczas tegorocznej, szóstej już edycji Kongresu Różnorodności, jednego z kluczowych wydarzeń CSR w Polsce, zaproszeni goście – przedstawiciele biznesu, administracji publicznej, świata akademickiego i organizacji pozarządowych – dyskutowali o idei różnorodności oraz o tym, jak oddziałuje ona na budowanie szeroko rozumianego kapitału społecznego w różnych dziedzinach życia.

Jednym ze stałych punktów Kongresu Różnorodności, bardzo lubianym przez publiczność, jest Przegląd „Praktycy Różnorodności”. Podczas tej części zaprezentowano sześć najciekawszych projektów społecznych realizowanych na rzecz dzieci z domów dziecka, seniorów, osób z niepełnosprawnościami oraz młodzieży.

Człowiekowi, nawet będącemu w trudnej sytuacji, wystarczy dać szansę, aby stał się aktywnym członkiem społeczeństwa – przekonywały uczestniczki kongresowej dyskusji panelowej, podczas której omawiano przykłady prowadzonych działań.

Taką szansę osobom niewidomym postanowiła dać Anna Bocheńska z Fundacji Człowiek w Potrzebie. Wspólnymi siłami stworzyli oni restaurację Different – pierwszą w Polsce, której klienci są obsługiwani w całkowitej ciemności i wyłącznie przez niewidomych kelnerów.

„Nasi goście zdobywają wiedzę i umiejętność obcowania z osobą niewidomą” – mówiła Anna Bocheńska. Według niej, w restauracji „role się zupełnie odwracają: osoba niewidoma staje się przewodnikiem osoby widzącej, a osoba widząca jest zdana na opiekę osoby niewidomej”.

Jak podkreśliła Anna Bocheńska, dla niewidomych pracowników to była całkowita zmiana w życiu. „To, co najczęściej od nich słyszymy, to: +mam kontakt z ludźmi, mogę z nimi rozmawiać, czuję się wartościowym człowiekiem+” - dodała.

Także „od kuchni”, ale tym razem dzieciom z domów dziecka, pomaga Zuzanna Skoczek realizująca projekt Samodzielność Od Kuchni. Według niej, dzieciom z domów dziecka ciągle brakuje wiedzy i umiejętności w zakresie takich czynności i spraw, jak przyrządzanie posiłków czy budżet domowy. „Młodzież nie ma, jak nauczyć się gotować czy robić zakupy” – opisuje współautorka projektu. Do tej pory warsztaty dla młodzieży udało się zorganizować w 6 województwach i wzięło w nich udział 400 wychowanków placówek opiekuńczych.

Wspierającą dłoń wyciąga do młodzieży również inicjatywa „Kosmos dla Dziewczynek”. Zrodziła się ona z potrzeby rodziców, którzy chcieli pokazać swoim córkom, że nie ma niczego, co byłoby zarezerwowane wyłącznie dla chłopców. I tak powstał dwumiesięcznik „Kosmos dla Dziewczynek”, który narodził się z różnorodności. Magazyn ma uświadomić dziewczynkom, że bez względu na to, co lubią i co chcą robić w życiu, są silne i nie znaczą mniej od innych.

Do nieco starszych dziewcząt skierowany jest projekt Rebelki, organizowany przez firmę Henkel Polska. To dodatkowa akcja przy społecznym projekcie Zwolnieni z Teorii. Mogą brać w niej udział uczennice liceum, które uczą się, jak wdrażać projekty i zajmować w nich odpowiednie role. Nie dostają za to żadnej nagrody, ale często same muszą starać się o dofinansowanie, by zrealizować wybrany przez siebie cel. W tym zadaniu wspierają je mentorki z firmy Henkel. Dzięki szkoleniom oferowanym w ramach programu, mentoringowi oraz pracy zespołowej, młode liderki rozwijają kompetencje w obszarach przywództwa, pracy w zespole, zarządzania projektami i zwiększania ich skali.

„Mówimy im: musicie się dogadać. Musicie znaleźć wspólny pomysł na projekt, musicie siebie nawzajem przekonać do tego, żeby ten projekt razem zrobić. Musicie znaleźć w sobie elastyczność, która pozwoli wspólnie wszystko dociągnąć do końca” – opisuje Anna Kobierska z Henkel Polska, jedna z mentorek projektu.

Energię kumulowaną za biurkiem wykorzystuje z kolei Inicjatywa SPOT – niosąca wsparcie w remontowaniu i adaptowaniu budynków dla organizacji społecznych. Jak mówi jej założycielka Agata Bosiacka, pomysł powstał na studiach, gdzie nauczonym teorii studentom architektury brakowało praktyki. Jak się wkrótce okazało – praktykę można też wykorzystać w celu charytatywnym.

Według niej, powody dla których ludzie biorą udział w takim wolontariacie, są naprawdę przeróżne. To zarówno chęć pomagania, jak i nauka, dokształcenie się oraz poznanie innych ludzi.

Już nie fundacją czy inicjatywą, a całkowicie miejskim programem jest Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie. W dawnym budynku żłobka mieści się ośrodek, w którym czas mogą spędzać osoby starsze. „Walczymy o to, aby osoby na pograniczu samodzielności i aktywności, tę samodzielność i aktywność zachowały” – mówi Katarzyna Jabłońska z CAM. Młodzi ludzie przychodzą tutaj spędzić ze seniorami trochę czasu, porozmawiać, posłuchać. A osoby starsze – dzięki temu, że są słuchane – czują się potrzebne.

Uczestnicy VI Kongresu Różnorodności poza Przeglądem „Praktycy Różnorodności” mogli też posłuchać o tym, jak różnorodność rozwija się w Stanach Zjednoczonych, gdzie działa ok. 1,5 mln organizacji pozarządowych oraz o tym, jak miasto Gdańsk promuje i wspiera ideę różnorodności.

Jan Jakub Wygnański, prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, w swoim wystąpieniu zaznaczył, że różnorodność odgrywa szczególną rolę w budowaniu kapitału społecznego. Dodał, że to różnorodność jest też motorem powstających w firmach innowacji.

Do takiego samego wniosku doszli uczestnicy panelu na temat mocy kapitału w biznesie. Ich zdaniem różnorodność wpływa pozytywnie na procesy biznesowe, ekonomiczne czy społeczne. Firma BETTER podczas Kongresu przedstawiła także raport z efektów realizacji programu „W drodze do pracy”, organizowanego przez Henkel Polska i Fundację Miejsce Kobiet, w którym biorą udział kobiety pozostające przez długi czas, co najmniej rok, poza rynkiem pracy.

Uczestnicy Kongresu zastanawiali się też nad tym, jak z różnorodnością radzą sobie sztuczna inteligencja i nowe technologie.

Wydarzenie odbyło się pod patronatem merytorycznym Karty Różnorodności, koordynowanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Patronami medialnymi wydarzenia byli Personel i Zarządzanie, employerbranding.pl; proto.pl; ngo.pl; nienieodpowiedzialni.pl.

Więcej informacji: https://www.kongresroznorodnosci.pl/o-kongresie/2020

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 28.01.2020, 12:44
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ