Newsletter

UOKiK: zgoda warunkowa dla aptek (komunikat)

22.11.2019, 11:50aktualizacja: 22.11.2019, 11:50

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

- UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez Panathea kontroli nad Dolnośląską Grupą Apteczną.

- Transakcja może odbyć się pod warunkiem sprzedaży dwóch aptek w Brzegu oraz jednej w Legnicy.

- W tym roku UOKiK z tego rozwiązania korzysta po raz czwarty.

[Warszawa, 22 listopada 2019 r.] Uczestnicy transakcji działają na rynku farmaceutycznym. Panathea należy do grupy kapitałowej Dalferon i jest właścicielem sieci aptek i punktów aptecznych w 8 województwach. Dolnośląska Grupa Apteczna (DGA) prowadzi 17 aptek i jeden punkt apteczny na terenie 4 województw.

Z wstępnych ustaleń wynikało, że planowana transakcja może mieć negatywny wpływ na niektóre z lokalnych rynków detalicznej sprzedaży wyrobów farmaceutycznych w województwie dolnośląskim i opolskim. Dlatego po analizie wniosku urząd skierował postępowanie do drugiego etapu.

- Nasze postępowanie wykazało, że zgoda na koncentrację oznaczałaby ograniczenie konkurencji w niektórych miejscowościach, ponieważ łączny szacunkowy udział obu spółek przekroczyłby 40 proc. Możliwe było jednak wydanie zgody warunkowej. Zdecydowaliśmy, że sprzedaż dwóch aptek zlokalizowanych w Brzegu, przy ul. Łokietka 24 oraz przy ul. Długiej 2 oraz jednej w Legnicy przy ul. Iwaszkiewicza 1, spowoduje, że pacjenci nadal będą mieli swobodę wyboru miejsca, w którym chcą kupić leki – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Nabywca musi zostać zaakceptowany przez UOKiK. Nie będzie mógł należeć do tej samej grupy kapitałowej, co Panathea. W umowie kupna musi znaleźć się klauzula, która zagwarantuje, że inwestor będzie prowadził działalność apteczną w tych trzech lokalizacjach. Ponadto Panathea będzie musiała poinformować urząd o realizacji warunku w ciągu 30 dni od jego wykonania.

Jak UOKiK wyznaczał rynek

W każdej sprawie dotyczącej kontroli koncentracji kluczową kwestią jest wyznaczenie rynku, na którym działają i zazwyczaj konkurują uczestnicy transakcji. Badając tę transakcję, UOKiK uznał, że apteki i punkty apteczne, podobnie jak w przypadku sprzedaży detalicznej artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku, działają na rynku lokalnym. Obszar, na którym apteki i punkty rywalizują o pacjenta, wyznacza promień do 1 km. To maksymalna odległość, jaką konsumenci są skłonni pokonać, żeby kupić lekarstwa

.

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Oceniając koncentrację, prezes urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie bądź uzależnić zgodę od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Wydane decyzje są ważne przez dwa lata. Od 2004 r. jest to 29. rozstrzygnięcie nakładające obowiązki na zgłaszającego transakcję oraz czwarte w tym roku.

Wydana decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie informujemy, że na stronie internetowej urzędu (https://uokik.gov.pl/koncentracje.php) zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez urząd postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

ryb/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 22.11.2019, 11:50
Źródło informacji UOKiK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ