Newsletter

NCBR: GameINN - rusza kolejna edycja największego programu wsparcia dla branży gamingowej w Polsce (komunikat)

20.11.2019, 13:30aktualizacja: 20.11.2019, 13:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- NCBR informuje:

Agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa wyższego ogłosiła czwartą edycję programu sektorowego GameINN. W finansowanym z Funduszy Europejskich - Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) - konkursie na wsparcie nowatorskich projektów w sektorze gamedev NCBR przeznaczył 100 mln zł.

Dynamiczny rozwój dzięki innowacjom

Według rządowych danych wartość polskiego rynku gier wideo w roku 2016 wyniosła 1,85 mld zł. Prognoza na rok 2019 to ok. 2,23 mld. Specjalnie przygotowana agenda badawcza GameINN i sięgające już ponad 300 mln zł wsparcie dla przedsiębiorców w ramach tego programu sektorowego stanowią istotny impuls dla dalszego, dynamicznego wzrostu polskiego gamedevu.

- Sektor producentów gier wideo to nasza wizytówka na świecie. Sukces polskich technologii i produktów z branży kreatywnej na globalnym rynku to jednak nie tylko powód do dumy. To realne korzyści dla naszej gospodarki oraz – jak pokazują tematy projektów realizowanych w programie – społeczeństwa. W zeszłym roku polski rynek gier wideo zanotował bardzo dobry na tle Europyok. 10-proc. wzrost, a jego wartość przekroczyła 2 mld zł. Branża gamingowa coraz mocniej napędza innowacyjność naszej gospodarki, oferując atrakcyjne i dobrze płatne miejsca pracy. Sprzyja temu konsekwentnie przez nas prowadzona polityka proinnowacyjna, czego wyrazem są m.in. ulgi na B+R oraz sięgające już ponad 300 mln zł dofinansowania w programie GameINN - zaznacza wicepremier Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Fundusze Europejskie napędzają gamedev

Celem programu sektorowego GameINN jest zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku. W pierwszych dwóch konkursach o dofinansowanie mogły się ubiegać przedsiębiorstwa oraz konsorcja przedsiębiorstw, a od trzeciego konkursu również konsorcja z udziałem jednostek naukowych. Zgodnie z nowelizacją ustawy wdrożeniowej zmieniony został system oceny wniosków: w trakcie oceny możliwe jest poprawienie wniosku przez wnioskodawcę w części merytorycznej, zgodnie ze wskazówkami panelu ekspertów. Program cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W trzech konkursach do NCBR wpłynęło łącznie 245 wniosków o dofinansowanie (72 w I konkursie, 90 w II konkursie i 83 w III konkursie).

- Program Inteligentny Rozwój bardzo mocno akcentuje potrzebę wspierania działalności badawczo-rozwojowej. Środki POIR oraz rozwiązania prawne tworzące przyjazne otoczenie dla innowacyjnych firm, w istotnym stopniu przyczyniły się do dynamicznego wzrostu nakładów na działalność B+R, jaki obserwujemy w ostatnich kilku latach. W 2015 r., kiedy rozpoczynaliśmy wdrażanie POIR, nakłady na działalność B+R wyniosły 18 mld zł. Natomiast szacunkowe dane GUS wskazują, że na działalność B+R w 2018 r. przeznaczono ponad 25,6 mld zł, przy czym 2/3 tych nakładów poniosły przedsiębiorstwa. Doświadczenia związane z dotychczasowymi konkursami skierowanymi do producentów gier wideo pokazują, że także w sektorze kreatywnym możliwa jest realizacja prac B+R, które otwierają przed firmami nowe szanse na rozwój. Dlatego liczę, że również czwarta edycja konkursu organizowanego w ramach programu sektorowego GameINN spotka się z dużym zainteresowaniem wnioskodawców - mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Nie tylko rozrywka

GameINN jest dedykowany całej branży gier wideo, nie tylko twórcom gier. Dofinansowanie w programie otrzymały już projekty takie jak m.in.: VR Treadmill - wielokierunkowa bieżnia z systemem kontroli ruchu zapewniająca immersję w grach z wirtualną rzeczywistością, platforma testowo-szkoleniowa do weryfikacji praktycznych umiejętności na stanowisku pracy i doskonalenia zawodowego z zastosowaniem technologii VR i AI, gra VR wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach czy platforma sprzętowa wspierająca gry dla niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem gier wieloosobowych i integrujących. Odpowiednio przygotowana agenda badawcza programu sprzyja zgłaszaniu ciekawych i ambitnych projektów.

- W NCBR wierzymy w odważne i innowacyjne projekty polskich przedsiębiorców i naukowców i poprzez nasze konkursy umożliwiamy im ich realizację. Skutecznie wspieramy - co potwierdzają statystyki - rozwój tej branży, nie zapominając o kształceniu i doskonaleniu kadr. W konkursach finansowanych z Programu Wiedza Edukacja Rozwój wsparliśmy 47 projektów uczelni wyższych dotyczących doskonalenia kompetencji kadr i studentów lub młodzieży w obszarze IT, na co w ostatnich czterech latach przeznaczyliśmy ponad 83,4 mln zł - podkreśla Izabela Żmudka, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W czwartym konkursie GameINN o dofinansowanie sięgające nawet 20 mln zł będą mogli się ubiegać przedsiębiorcy, konsorcja przedsiębiorców oraz konsorcja przedsiębiorców z udziałem jednostek naukowych. Miejscem realizacji projektów badawczo-rozwojowych będą województwa inne niż województwo mazowieckie, które ma status regionu lepiej rozwiniętego. Nabór wniosków będzie prowadzony od 16 grudnia 2019 r. do 16 marca 2020 r.

Szczegółowe informacje o konkursie są dostępne na stronie NCBR. (https://www.ncbr.gov.pl/aktualne-konkursy/szczegoly-konkursu/competition/konkurs-1122019-gameinn/)

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ sic/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.11.2019, 13:30
Źródło informacji NCBR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ