Newsletter

Rewolucja przemysłowa 4.0 nie pozbawi ludzi pracy. Na stanowisku człowiek ramię w ramię z robotem

19.11.2019, 15:31aktualizacja: 19.11.2019, 15:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jednym z założeń czwartej rewolucji przemysłowej jest współpraca ludzi z robotami. Wbrew obiegowej opinii robotyzacja nie pozbawi człowieka zajęcia. Zdaniem ekspertów to doskonałe narzędzie do wypełnienia luk kadrowych, wzrostu kwalifikacji pracowników, poprawy warunków ich pracy, a w efekcie wzmocnienia konkurencyjności firmy.

Wyniki badania ankietowego przeprowadzonego przez Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych (IPAG) wśród polskich przedsiębiorców pokazują jasno, że poziom wiedzy o korzyściach z robotyzacji w Polsce jest nadal niski na tle innych krajów. Tymczasem stoimy u progu nowej rewolucji przemysłowej (określanej mianem Przemysłu 4.0), z którą robotyzacja jest nieodłącznie związana.

Polski przemysł podlega silnej presji konkurencyjnej. Poza tym musi mierzyć się z problemem nieuchronnego niżu demograficznego i starzenia się społeczeństwa. Według cyklicznego badania barier działalności gospodarczej realizowanego przez GUS aż 36 proc. przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce dotyka problem niedoboru pracowników. Dla 40 proc. z nich barierę stanowi brak wykwalifikowanej siły roboczej.

W sytuacji kiedy polskie przedsiębiorstwa przemysłowe muszą opierać swój rozwój o inne czynniki niż siła robocza, z odsieczą przybywa robotyzacja. Wyniki badania ankietowego IPAG pokazują, że co dziesiąta firma korzystająca z robotów, podjęła decyzję o robotyzacji zakładu właśnie z powodu trudności z pozyskaniem odpowiedniej kadry.

I to najwyraźniej działa, 52 proc. zrobotyzowanych firm deklaruje bowiem, że problemy ze znalezieniem pracowników są u nich mniejsze niż w innych firmach.

Technologia robotów przemysłowych funkcjonująca od lat 60. XX wieku cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Obecnie na całym świecie pracuje już ponad 2 mln robotów, a ich sprzedaż rośnie z roku na rok. Problem stanowi za to brak ludzi, którzy mogliby się zająć wdrożeniami i wykorzystaniem potencjału nowoczesnych technologii.

Tę rolę biorą na siebie producenci robotów przemysłowych, którzy pełnią rolę doradczą w robotyzacji przedsiębiorstw. Mogą przeprowadzać specjalistyczne audyty produkcji w celu wyboru najlepszych miejsc do automatyzacji, a także wdrożenia i szkolenia, zapewniając wsparcie w całym procesie.

Aby osiągnąć maksymalny zwrot z inwestycji taki audyt wydaje się wręcz niezbędny. Jak pokazują wyniki badania ankietowego IPAG, nadal ponad połowa firm nie robi go przed wdrożeniem w swoim zakładzie robotów. Audyt przeprowadza niespełna 47 proc. zrobotyzowanych przedsiębiorstw (37 proc. robi to z wykorzystaniem własnych specjalistów, a tylko 10 proc. korzysta z usług zewnętrznych).

Nawet 82 procent firm nieposiadających jeszcze robotów w ogóle nie bierze pod uwagę przeprowadzania audytu.

Tymczasem roboty przemysłowe są gotowe, by pracować w każdym obszarze produkcji. Dla przykładu FANUC, będący jednym ze światowych liderów robotyki przemysłowej, ma w swojej ofercie ponad 130 modeli.

Za sprawą współpracy człowieka, robotów, systemów informatycznych, internetu rzeczy, chmury obliczeniowej i sztucznej inteligencji produkcja przemysłowa staje się bardziej elastyczna, opłacalna i przede wszystkim konkurencyjna.

Do tego niezbędna jest jednak fundamentalna zmiana w modelu edukacji i uświadamianie menedżerów przedsiębiorstw przemysłowych o korzyściach ekonomicznych wynikających z robotyzacji produkcji. Konieczne jest również prezentowanie jak największej liczby przypadków, w których robotyzacja okazała się motorem napędowym w rozwoju biznesu.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 19.11.2019, 15:31
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ