Newsletter

CEO Summit w Warszawie: konieczne jest wzmacnianie polskich marek i ekspansja kapitałowa firm

11.10.2019, 15:42aktualizacja: 11.10.2019, 15:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polski eksport wzrósł od przystąpienia do Unii Europejskiej czterokrotnie, a jego nadwyżka nad importem osiągała w ostatnich trzech latach aż 70-80 mld zł, jednak za dynamiczny wzrost odpowiadają głównie lokalne spółki-córki globalnych koncernów, a nie firmy z polskim kapitałem – to wniosek z raportu Banku Pekao przedstawionego na warszawskiej konferencji CEO Summit.

„Żeby utrzymać wzrost pozycji gospodarczej kraju, Polska potrzebuje wzmocnienia swojego wizerunku na świecie, a polskie firmy muszą globalnie promować własne marki” – mówił prezes Banku Pekao Michał Krupiński otwierając obrady CEO Summit.

Konferencja została zorganizowana przez Bank Pekao wraz z amerykańskim think-tankiem Atlantic Council, a jej przewodnim tematem było poszukiwanie sposobów na międzynarodowy rozwój polskich firm, aby mogły stać się „globalnymi czempionami”.

„Już obecnie w branży meblarskiej czy drobiowej polscy producenci są w ścisłej czołówce światowych eksporterów” – mówił Michał Krupiński. Według niego, przyszedł jednak czas, aby polska gospodarka przechodziła z fazy eksportowej w ekspansję kapitałową, czyli w stronę fuzji i przejęć.

Reprezentujący Atlantic Council, były ambasador USA w Polsce Daniel Fried podkreślał, że w ciągu ostatnich 30 lat Polska osiągnęła fenomenalny sukces gospodarczy, którego efektem było potrojenie PKB w czasie życia jednego pokolenia Polaków. Według niego, dalszy rozwój jest możliwy pod warunkiem kontynuowania ochrony własności prywatnej, zapewnienia bezpieczeństwa umów i równego traktowania firm, jak również utrzymywania rozdziału polityki od gospodarki.

„Kolejnym poziomem rozwoju, na który może wejść Polska, jest osiągnięcie przez polskie firmy pozycji globalnych czempionów oraz wzmocnienie międzynarodowego wizerunku kraju w wymiarze gospodarczym” – mówił ambasador Fried.

Prezes Banku Pekao wskazywał, że polskie firmy są wstrzemięźliwe w rozwoju międzynarodowym, ponieważ korzystają z silnie rozwiniętego rynku krajowego. Mają też przed sobą kolejne wyzwania, jakimi są cyfryzacja, nowe technologie, wychodzenie z pułapki średniego dochodu oraz starzejące się społeczeństwo.

Członek zarządu Banku Pekao Piotr Wetmański powiedział, że polskie przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę pogorszenie się współpracy międzynarodowej i rosnące znaczenie gospodarek narodowych. Istotnym czynnikiem jest też spowolnienie – do poziomu 0-1 proc. – wzrostu gospodarczego w państwach Unii Europejskiej, gdzie trafia 80 proc. polskiego eksportu.

Tym bardziej też – jak sugeruje raport – istotne jest wychodzenie polskich firm z własnymi markami na rynki pozaeuropejskie. Również Polska jako państwo powinna intensywnie wspierać eksporterów. Jak wskazał Piotr Wetmański, nakłady na międzynarodowe wsparcie polskich przedsiębiorców są niższe 10-, 20-krotnie niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii.

„Dostrzegamy to, że polskie przedsiębiorstwa coraz częściej wychodzą poza Europę, że chcą być aktywne w Azji, Afryce, Ameryce Łacińskiej i w USA i że są coraz lepiej zorientowane w międzynarodowym biznesie” – mówił prezes Krupiński.

W międzynarodowej konferencji CEO Summit wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców, analityków, inwestorów i naukowców z całego świata.

Jak podaje przygotowany na to spotkanie raport Banku Pekao, konkurencyjność Polski w najbliższej dekadzie zostanie wystawiona na poważną próbę wskutek zmniejszenia się liczby osób w wieku produkcyjnym (z 25,7 mln w ub.r. do 23,3 mln w 2030 roku) oraz rosnących kosztów energii, związanych z rosnącymi kosztami uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

Raport zwraca też uwagę, że 48 proc. polskiego eksportu to sprzedaż zagranicznych korporacji działających w Polsce, a pod względem skali działalności jedynie kilka krajowych koncernów można porównywać z globalnymi koncernami (tylko siedem przedsiębiorstw z Polski znalazło się w rankingu Forbes 200, podczas gdy jest tam ponad 80 firm brytyjskich, ponad 50 francuskich i niemieckich oraz ponad 20 włoskich, hiszpańskich, szwedzkich czy holenderskich).

Jako warunki sukcesu ekspansji polskiego biznesu wskazywano na: konsolidację firm w skali krajowej i regionalnej, budowanie innowacyjności i marki produktu, dostęp do finansowania oraz wzrost systemowego wsparcia ze strony państwa.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 11.10.2019, 15:42
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii