Newsletter

Wezwanie do zapłaty z windykacji? Co zrobić?

23.09.2019, 14:18aktualizacja: 23.09.2019, 14:18

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Na koniec I półrocza br. łączna kwota zadłużenia Polaków wynosiła niemal 34 mld zł. Z długami zmagało się ponad 4 mln osób. Tak wynika z danych Grupy KRUK. Można zatem wywnioskować, że wszystkie te osoby przynajmniej raz otrzymały pismo z wezwaniem do zapłaty. Nie wszystkie jednak wiedziały, co dalej z nim zrobić. Niewielu samodzielnie podejmuje kontakt z firmą, której zalega z zapłatą lub z firmą windykacyjną.

Średnio jedna osoba zadłużona ma do spłaty dług w wysokości 5798 zł.

„W przypadku osób, które już zmagają się z zadłużeniem, spotykamy się z tzw. myśleniem życzeniowym. Osoby te optymistycznie patrzą na świat i na sytuację swojego zadłużenia. Najczęściej tłumaczą ją ‘jakoś to będzie’. Musimy jednak być świadomi, że im wcześniej skontaktujemy się z wierzycielem – firmą windykacyjną czy dostawcą usług któremu nie zapłaciliśmy na czas za rachunki, faktury, tym większa szansa na szybkie wyjście z zadłużenia. To od nas zależy, jaką formę współpracy wybierzemy” - komentuje Agnieszka Salach z Grupy KRUK.

Co zrobić, kiedy otrzymamy pismo od wierzyciela lub z firmy obsługującej nasze zadłużenie?

Przede wszystkim należy dokładnie przeczytać wszystkie informacje zawarte w takim piśmie. Znajdują się w nim najważniejsze informacje dotyczące zadłużenia, czyli: jaka jest jego wysokość, jaki jest termin jego spłaty, a także koszty wchodzące w skład zadłużenia, takie, jak na przykład odsetki lub prowizje wynikające z będącej źródłem zobowiązania umowy z wierzycielem, czy odsetki za opóźnienie w zapłacie.

Po zapoznaniu się z pismem należy jak najszybciej skontaktować się z wierzycielem lub firmą zarządzającą wierzytelnościami, której dane kontaktowe z pewnością znajdą się w piśmie.

Dlaczego kontaktuje się ze mną firma windykacyjna?

Wierzyciel, czyli na przykład bank, firma telekomunikacyjna, ubezpieczyciel może zgodnie z prawem przekazać do obsługi firmie windykacyjnej sprawy swoich klientów dotyczące niezapłaconych rachunków, rat kredytów itp. Wszystko to na podstawie podpisanej między takimi firmami umowy o obsługę wierzytelności, która zawiera też zapisy dotyczące powierzenia i przetwarzania danych osobowych. Jest to działanie zgodne z obowiązującym prawem. Może się też zdarzyć, że profesjonalny podmiot kupi długi od banku lub innej firmy i tym samym stanie się ich właścicielem. Wtedy może przetwarzać dane osób zadłużonych na podstawie przepisów RODO (art. 6 ust. 1 lit. f). Podmiot ten może zlecić zarządzanie zakupionymi wierzytelnościami profesjonalnej firmie odzyskującej długi. A zatem mimo że kredyt lub pożyczkę bierzemy w banku, w sprawie odzyskania zaległych płatności może się z nami skontaktować firma obsługująca wierzytelności lub zarządzająca nimi.

Dlaczego kwota mojego zadłużenia jest wyższa?

Jak to się dzieje, że kwota zadłużenia do spłaty jest wyższa od kwoty kredytu lub pożyczki? Z czego to wynika? Do podstawowej kwoty pożyczki lub kredytu są doliczane dodatkowe koszty wynikające często z zapisów zawartej umowy, m.in. mogą to być odsetki stanowiące wynagrodzenie banku albo pożyczkodawcy za udzielenie nam kredytu czy pożyczki (tzw. odsetki kapitałowe), czy też odsetki za opóźnienie w terminowej spłacie należności.

W przypadku zadłużenia wobec firmy telekomunikacyjnej będą to na przykład: dodatkowe opłaty za sprzęt, dekoder, kartę do dekodera, kary za zerwanie umowy przed jej wygaśnięciem, kary za nieterminowy zwrot sprzętu. Dlatego w chwili pojawienia się problemów ze spłatą zadłużenia warto raz jeszcze przeczytać zapisy zawartych umów dotyczących nieopłaconych rat czy rachunków.

Unikanie spłaty zadłużenia może spowodować, że sprawa zostanie skierowana do sądu. Wtedy trzeba liczyć się z tym, że do kosztów zadłużenia mogą też dojść dodatkowe koszty sądowe, które będzie musiała zapłacić osoba zadłużona. Jeśli wierzyciel uzyska w sądzie orzeczenie korzystne dla siebie (wyrok bądź nakaz zapłaty), a sprawa została skierowana do komornika, to do może powiększyć się też o koszty komornicze.

Należy pamiętać, że wierzyciel ma prawo do wielokrotnego ponownego wszczynania egzekucji komorniczej, jeśli nie doszło do spłaty zadłużenia. A zatem koszty komornicze mogą być doliczane za każdą egzekucję. Warto dodać, że komornik od każdej wpłaconej mu kwoty pobiera należne mu koszty, więc do wierzyciela przekazuje kwotę wpłaty pomniejszoną o te koszty.

„Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że poza pełną kwotą pożyczki czy kredytu w skład zadłużenia wchodzi szereg innych kosztów. Dlatego w momencie problemów z terminowymi płatnościami warto czym prędzej skontaktować się z wierzycielem lub z firmą obsługującą zadłużenie. Zapoznanie się z samymi kosztami może pomóc osobie zadłużonej w podjęciu decyzji – czy chce porozumieć się z wierzycielem lub firmą windykacyjną, czy woli czekać aż jej sprawa trafi do sądu. Brak kontaktu ze strony klienta jest równoznaczny z oddaniem przez niego decyzji dotyczącej dalszych losów jego sprawy firmie obsługującej jego zadłużenie - komentuje Agnieszka Salach z Grupy KRUK. - Kiedy dług jest obsługiwany przez firmę zarządzającą wierzytelnościami, a osoba zadłużona podpisze ugodę i będzie ją terminowo spłacać, to wówczas nie będzie obciążona dodatkowymi kosztami sądowymi czy komorniczymi, które mogą zwiększyć kwotę długu. Najważniejsze to działać i wyrazić chęć do spłaty swojego zadłużenia” - dodaje.

O Grupie KRUK

Firma KRUK S.A. jest liderem na rynku zarządzania wierzytelnościami w Europie Środkowej. Od 1998 roku KRUK odzyskuje wierzytelności konsumenckie i gospodarcze. Wśród szerokiego grona partnerów biznesowych firmy są: banki, instytucje finansowe, telekomunikacyjne, mieszkaniowe, produkcyjne czy samorządowe. W 2011 roku spółka zadebiutowała na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. KRUK S.A. jest częścią Grupy Kapitałowej KRUK, do której w Polsce należą również m.in. Kancelaria Prawna RAVEN P. Krupa Spółka komandytowa, ERIF BIG S.A. oraz KRUK Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych oraz fundusz sekurytyzacyjny PROKURA NS FIZ. Główna siedziba Grupy KRUK mieści się we Wrocławiu. Poza Polską Grupa KRUK działa również w Rumunii, Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Włoszech oraz Hiszpanii.

KONTAKT:

Agnieszka Salach

Grupa KRUK

tel. kom. +48 661 304 346

e-mail: agnieszka.salach@kruksa.pl

-

Karolina Duniec

Grupa KRUK

tel. kom. +48 661 301 259

e-mail: karolina.duniec@kruksa.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.09.2019, 14:18
Źródło informacji Biuro Prasowe Grupy KRUK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ