Newsletter

PKP Intercity zainwestowało ponad 1 mld zł w kolejne nowoczesne pociągi FLIRT

23.08.2019, 18:29aktualizacja: 23.08.2019, 18:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (5)
PAP/S. Leszczyński (5)
12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT zostanie wyprodukowanych dla PKP Intercity przez Stadler Polska. Umowę w tej sprawie podpisali 21 sierpnia w Siedlcach przedstawiciele obu firm.

„To niezwykle ważna umowa dla PKP Intercity, która przybliża spółkę do zapewniania kolei bezpiecznej, komfortowej i punktualnej. Stale rosnąca liczba pasażerów to najlepszy dowód, że polska kolej podąża właściwym torem” – powiedział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wartość zamówienia wynosi 1,015 mld zł brutto. Zgodnie z jego warunkami, dostawa pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy.

Kolejne mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Jednak zanim to nastąpi, dwie pierwsze jednostki zostaną poddane tzw. eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).

„Dzięki tej umowie już za półtora roku podróżni otrzymają nowoczesne składy, które będą im służyły przez długie lata. Z myślą o pasażerach konsekwentnie realizujemy strategię taborową, dzięki której systematycznie podnosimy komfort podróżowania, z każdym rokiem na torach pojawia się coraz więcej nowoczesnych składów kursujących w barwach PKP Intercity” - powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

„Po dostarczeniu 12 pociągów FLIRT przez Stadler Polska PKP Intercity będzie posiadało w swojej flocie już 86 zespołów trakcyjnych o najwyższych parametrach dostępnych u nas w Polsce. Zakup 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych przez PKP Intercity to nie tylko nowe pociągi, lecz także możliwość zapewnienia nowych miejsc pracy przy produkcji pojazdów, co skutecznie wzmacnia pozycję regionu Mazowsza” – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jak podkreślił, obecnie produkowane pociągi spełniają maksymalne standardy bezpieczeństwa, dzięki wyposażeniu ich w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). System ten opiera się na tzw. sygnalizacji kabinowej. Czujniki znajdujące się przy torach przekazują na pulpit maszynisty bieżące informacje o sytuacji na szlaku kolejowym m.in. o dozwolonej prędkości na danym odcinku toru. System kontroluje też reakcję maszynisty na nadawane komunikaty np. w przypadku zignorowania przez niego sygnału "stój", pociąg hamuje automatycznie.

Nowe pociągi będą jeździć na trasach międzywojewódzkich. Wstępne plany zakładają skierowanie ich na odcinki:

- Szczecin-Poznań-Kalisz-Łódź-Radom-Dęblin-Lublin,

- Szczecin-Poznań-Kutno-Łódź-Idzikowice-Kraków,

- Kraków-Kielce-Radom-Dęblin-Lublin.

Ma to pozwolić na stworzenie jednolitego, wysokiego standardu podróżowania - przy wykorzystaniu obecnie posiadanego taboru - na takich ciągach komunikacyjnych jak Gdynia-Łódź-Kraków/Przemyśl, Kraków-Warszawa-Olsztyn, Olsztyn-Warszawa-Bielsko-Biała i Bielsko-Biała-Łódź-Gdynia.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT wyprodukowane przez Stadler Polska, będą przystosowane do rozwijania prędkości 160 km/h, co pozwoli na optymalizację czasu przejazdu i wykorzystanie tego taboru na zmodernizowanych szlakach kolejowych.

Pasażerowie będą mogli skorzystać z licznych udogodnień: klimatyzacji, gniazdek elektrycznych przy każdym siedzeniu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu, przestrzeni do przewozu rowerów.

Ponadto pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w windy dla podróżnych na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt.

Pojazdy mają posiadać 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym będą zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160 dostarczonych do PKP IC w 2015 roku, co pozwoli na ujednolicenie taboru spółki.

„Są to pojazdy samojezdne, ośmioczłonowe, klasy intercity, które zapewniają pasażerom komfortową podróż” – wyjaśnił Tomasz Prejs, członek Zarządu Stadler Polska, dyrektor zarządzający zakładu w Siedlcach.

Całe zamówienie będzie realizowane przez Stadler Polska w Siedlcach przy udziale lokalnych dostawców i partnerów - to ponad 2 tys. polskich firm. Stadler zatrudnia w Polsce około 1400 pracowników, z tego ponad 1000 osób w Siedlcach. „Dzięki temu zamówieniu spółka Stadler Polska będzie mogła dalej się rozwijać i w najbliższych latach zapewnić stabilne zatrudnienie naszym pracownikom i dostawcom, z którymi współpracujemy” – zaznaczył Tomasz Prejs.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 23.08.2019, 18:29
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii