Newsletter

MIiR: rusza budowa Via Carpatia w województwie lubelskim (komunikat)

20.08.2019, 18:57aktualizacja: 20.08.2019, 18:57

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MIiR informuje:

W Modliborzycach (woj. lubelskie) oficjalnie rozpoczęto budowę 18-km odcinka drogi ekspresowej S19 między Kraśnikiem a Janowem Lubelskim. Budowa całej drogi S19 – z północy na południe Polski wzdłuż wschodniej granicy jest priorytetem rządu.

"S19 to transportowy kręgosłup Polski Wschodniej, szansa na szybki rozwój całego regionu" – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń, który w resorcie odpowiada za rozwój Polski Wschodniej oraz dodał, że budowa całej Via Carpatii jest dla rządu priorytetem.

Co i kiedy powstanie

Odcinek S19 pomiędzy Kraśnikiem a Janowem Lubelskim wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Koszt inwestycji to 390 milionów złotych. Umowa z wykonawcą została podpisana już w 2017 roku, ale jako że jest to inwestycja realizowana w formule "projektuj i buduj", pierwsze kilkanaście miesięcy trwały prace projektowe. Nowa trasa ma być gotowa wiosną 2021 roku.

18-kilometrowy fragment Via Carpatii, którego budowę dzisiaj rozpoczęto, jest częścią większego projektu finansowanego z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Chodzi o budowę blisko 33 km odcinka S 19 między Kraśnikiem a Lasami Janowskimi, którego wartość całkowita wynosi ponad 992 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wyniesie ponad połowę tej kwoty – około 483 mln zł.

Cała nowo budowana S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem ma mieć 130 km.

Via Carpatia priorytetem rządu

Wiceminister Soboń przypomniał że inicjatywa utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana przez polski rząd w 2006 r., pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, co zaowocowało podpisaniem przez Litwę, Polskę, Słowację i Węgry Deklaracji Łańcuckiej.

"Część budowanych obecnie odcinków współfinansowana jest z obecnej puli funduszy unijnych dla Polski. Dzięki staraniom resortu inwestycji i rozwoju oraz polskiego rządu nowo powstające odcinki S19 mają szanse zostać wsparte ze środków europejskich w przyszłej perspektywie unijnej" – dodał wiceminister Soboń.

Minister Soboń wskazał na działania resortu inwestycji i rozwoju oraz rządu, które przyczynić się mają do wsparcia S19 przez fundusze unijne. Chodzi głównie o wpisanie całego szlaku Via Carpatia do bazowej sieci TEN-T

"Przełomowym momentem było ujęcie szlaku Via Carpatii w projekcie rozporządzenia ustanawiającego Instrument "Łącząc Europę" (CEF) na lata 2021-2027, które określa przebieg najważniejszych korytarzy transportowych w UE. Choć negocjacje wciąż trwają, to już teraz możemy powiedzieć, że ogromnie zwiększa to nasze szanse na pieniądze unijne na poszczególne elementy inwestycji– podkreślił wiceminister Soboń. Pracujemy jednak dalej aby cały szlak otrzymał status bazowej sieci TEN-T w ramach rozpoczętego procesu rewizji sieci TEN-T" – zaznaczył wiceminister Soboń.

Wiceminister Soboń przypomniał również, że Via Carpatia może być też realizowana w ramach Strategii Karpackiej, nad którą prace zainicjował polski rząd. Strategia Karpacka będzie dokumentem, który pozwoli na ściślejszą współpracę państw regionu Karpat w różnych obszarach. Docelowo ma stać się unijną strategią makroregionalną, co oznacza, że powstanie po uzgodnieniach pomiędzy Komisją Europejską, a zainteresowanymi państwami.

Minister Soboń podkreślił, że w najważniejszym dokumencie określającym kierunki rozwoju Polski w najbliższych latach – Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - w zakresie transportu jako priorytet wpisane jest dokończenie budowy m.in. Via Carpatii.

Via Carpatia w Polsce i Europie

W Polsce szlak Via Carpatia ma przebiegać przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK8 i S19, a jego długość to około 680 km. Przewidywane zakończeniu budowy w Polsce Via Carpartia w kategorii drogi ekspresowej przewidziane jest na 2025 rok. Cała Via Carpatia w Polsce ma zostać zrealizowana w standardzie drogi dwujezdniowej.

Via Carpatia to trasa biegnąca na osi północ-południe między Morzem Bałtyckim, Morzem Egejskim i Morzem Czarnym, wpisująca się w proces zwiększania spójności gospodarczej i terytorialnej Unii Europejskiej oraz przyczyniająca się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu Centralnej i Wschodniej Europy.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/ mark/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.08.2019, 18:57
Źródło informacji MIiR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ