Newsletter

MC: Checklist – przedsiębiorco, o tym musisz pamiętać (komunikat)

27.05.2019, 13:58aktualizacja: 27.05.2019, 13:58

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Nieważne, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, czy Twoja firma to kilka osób, musisz pamiętać o cyberbezpieczeństwie. Niezależnie od profesji i sektora – wdrażacie i stosujecie nowe technologie. Podpowiadamy, jak to robić bezpiecznie.

Zacznijmy od wydawałoby się najprostszej sprawy – strony internetowej. W dzisiejszych czasach każdy chce ją mieć. Często to najlepsza wizytówka i jeden z najskuteczniejszych sposobów na zdobycie klientów. Ważne, żebyś Ty się nie dał złapać. Przestępcom.

przedewszystkimbezpieczenstwo.pl

Jeśli "trzymasz" stronę na swoim serwerze, pamiętaj o aktualizacjach bezpieczeństwa i ważnym oprogramowaniu. Jeśli do firmowej witryny logują się Twoi współpracownicy, wymagaj od nich, aby robiąc to stosowali bezpieczne hasła. Kolejna sprawa – ogranicz możliwość przesyłania plików bezpośrednio na serwer i rozważ możliwość przeprowadzenia testów bezpieczeństwa witryny. Dobrym pomysłem jest także zarejestrowanie nazw domenowych brzmiących podobnie do adresu Twojej strony WWW. Chodzi m.in. o to, aby nikt nie podszywał się pod Twoją firmę. Następna sprawa – poczta e-mail. Na pewno z niej korzystasz. Pamiętaj, aby usuwać wiadomości, które wydają Ci się podejrzane. Zachęć współpracowników do tego, aby Cię informowali, jeśli też dostali takie maile. Dlaczego to ważne?

"Nawet przypadkowe zachowania każdego pracownika w przedsiębiorstwie mogą się stać przyczyną ataku na system informatyczny firmy. Dlaczego? Klikając umieszczone w mailach spreparowane linki lub uruchamiając załączniki przygotowane przez cyberprzestępców, otwieramy szeroko drzwi do naszych systemów" – tłumaczy Krzysztof Silicki, dyrektor ds. cyberbezpieczeństwo i innowacji w NASK. "To dlatego stworzenie cyberbezpiecznej firmy wymaga odpowiedzialności i zaangażowania wszystkich pracowników" – dodaje.

Generalna zasada: dbaj o stosowanie bezpiecznych i niepowtarzalnych haseł, aktywuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie. Używaj menedżera haseł. Tego typu oprogramowanie pozwala tworzyć bardzo długie, losowe hasła do serwisów internetowych. Pamięta je i – w trakcie logowania –wpisuje za Ciebie.

Drukarka to komputer?

Tak. Drukarki, kopiarki i faksy to też komputery. Wniosek? W ich przypadku także musimy dbać o bezpieczeństwo. Jak to zrobić? Po pierwsze – korzystaj z oferowanych przez te urządzenia funkcjonalności w zakresie bezpieczeństwa. Zmień też domyślne hasło i wyłącz możliwość bezpośredniego logowania do urządzeń z zewnętrznych sieci.

Inna kwestia – wybieraj urządzenia, które posiadają możliwości szyfrowania i bezpiecznego usuwania danych. A jeśli chcesz pozbyć się jakiś sprzętów (nie tylko drukarki, ale i komputerów, czy telefonów) – zabezpiecz lub zniszcz przechowywane na nich dane.

Jednym z najważniejszych zasobów firmy są właśnie informacje – finansowe, dane klientów, itp. Ich utrata to wielki problem. Dlatego powinny być szczególnie chronione.

"Zapewnianie bezpieczeństwa w sieci to stały proces. Pierwszym krokiem jest przede wszystkim podnoszenie świadomości pracowników, by ograniczyć ryzyko utraty wrażliwych danych firmy na skutek prostego błędu ludzkiego" – mówi Krzysztof Silicki z NASK. "Dlatego w codziennej działalności nie zapominajmy o zagrożeniach dla bezpieczeństwa IT, bo one mogą mieć istotny wpływ na stabilność i wiarygodność przedsiębiorstwa" – podkreśla.

# # #

O projekcie

Projekt "Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych" realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dma/ mam/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.05.2019, 13:58
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ