Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rzetelni w zobowiązaniach
Większość rolników reguluje płatności w terminie. 58 proc. nie zalega z rachunkami dłużej niż 7 dni. Kolejnym 22 proc. zdarza się to sporadycznie. „Odsetek rolników spóźniających się z płatnościami za rachunki – na poziomie 20 proc. – jest naprawdę niski, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że jesteśmy po trzecim z rzędu gorszym roku w rolnictwie” - ocenia Maciej Piskorski, dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas.
Konserwatywni w zarządzaniu finansami
Istotne decyzje finansowe rolnicy konsultują przede wszystkim z rodziną (61,8 proc.). Punktem odniesienia są dla nich także opinie innych rolników, z którymi zapoznają się na forach internetowych (39,8 proc.). 15,2 proc. właścicieli gospodarstw rolnych konsultuje decyzje finansowe z doradcą bankowym i finansowym. Poza tradycyjnymi punktami odniesienia (rodzina, inni gospodarze), rolnicy coraz chętniej korzystają też z szybkich i bezosobowych narzędzi, takich jak aplikacje internetowe do porównywania ofert banków (29 proc.).
Orientują się w podstawowych zagadnieniach
Z badań wynika, że rolnicy dobrze orientują się w podstawowych zagadnieniach finansowych istotnych dla gospodarstwa rolnego, wskazując np. na różnicę pomiędzy umową kontraktacji a umową sprzedaży (74 proc.). Częściej natomiast mylą się w ocenie parametrów kredytu – około połowa rolników błędnie uważa, że bank ma obowiązek podania RRSO kredytu przeznaczonego na środki produkcji, czy też w obliczeniach odsetek z lokaty terminowej (82 proc.). Może to wynikać z faktu, iż w przypadku mniejszych gospodarstw granica pomiędzy wydatkami na gospodarstwo domowe a gospodarstwo rolne, jest bardzo płynna.
Interesują się finansami swojego gospodarstwa
Aż 93,4 proc. rolników interesuje się finansami gospodarstwa. „Polscy rolnicy posiadają świadomość finansową. Najczęściej, bo w około 44 proc. przypadków, analizują sytuację finansową gospodarstwa podczas przygotowywania planów inwestycyjnych oraz rocznego budżetu. Wysoki poziom zainteresowania finansami nie może dziwić. Rolnicy są przedsiębiorcami w prawdopodobnie dużo większym stopniu niż jakakolwiek inna grupa zawodowa. Naszym zadaniem jako banku jest wzmocnienie ich pozycji jako przedsiębiorców” – mówi Maciej Piskorski.
Profil produkcji wpływa na sposób zarządzania finansami
Sposób zarządzania finansami gospodarstwa uzależniony jest od profilu produkcji. Roczny budżet opracowują najczęściej gospodarstwa o mieszanym (53,1 proc.) i roślinnym (47,4 proc.) profilu produkcji. Stosunkowo rzadko – gospodarstwa mleczne (14,4 proc.). „Wynika to oczywiście z charakteru produkcji. Gospodarstwa mleczne pracują w regularnych cyklach dostaw mleka, za które otrzymują systematyczne płatności. W przypadku produkcji roślinnej bądź mieszanej zysk jest nie tylko odłożony w czasie, ale i obarczony większą niepewnością. Wymaga to dokładnego planowania” – wyjaśnia Maciej Piskorski.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone między 18 stycznia 2019 roku a 14 lutego 2019 roku, na losowej próbie użytkowników portali rolniczych, metodą CAWI, w oparciu o model Real Time Sampling (RTS). Reprezentatywność, ze względu na areałową klasę wielkości gospodarstwa, uzyskano dzięki zastosowaniu wagi analitycznej uwzględniającej 4 kategorie powierzchniowe. Próba wynosiła 358 ankiet.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.03.2019, 14:45 |
Źródło informacji | Martin & Jacob |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Dlaczego kontrahenci nie płacą? Bo sami mają problemy lub po prostu złe intencje
Aż 94 proc. firm handlujących z odroczonym terminem płatności przynajmniej raz zetknęło się z problemem faktur, które nie były opłacone na czas. Ponad połowa z nich przeterminowana jest o co najmniej 60 dni - wynika z cyklicznego badania Skaner MŚP realizowanego na potrzeby BIG InfoMonitor. Nieodzyskane należności to zmora przede wszystkim firm transportowych i handlowych, ale też mikro i małych przedsiębiorstw. Spóźnialski klient przeszkadza w płatnościach i inwestycjach, ale często ma też złe intencje.- 24.04.2024, 16:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Konfederacja Lewiatan
-
Image
Iron Mountain inwestuje 10 mln zł w modernizację centrum digitalizacji w Radomiu PAP
Radomskie centrum digitalizacji Iron Mountain - jeden z największych tego rodzaju obiektów na świecie, został w 2023 r. uhonorowany tytułem Center of Digital Excellence. Na modernizację obiektu, w tym budowę dedykowanego Centrum Digitalizacji Dziedzictwa Kulturowego, Iron Mountain przeznaczy do 10 mln zł.- 24.04.2024, 14:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
SUPCON już w czerwcu zaprezentuje przełomowe produkty, w tym pierwszy na świecie UCS
- 24.04.2024, 13:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire