Newsletter

UOKiK: Wyroki sądowe - ochrona konsumentów (komunikat)

18.02.2019, 12:00aktualizacja: 18.02.2019, 12:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- UOKiK informuje:

Provident Polska, Polkomtel, Multimedia Polska. To przedsiębiorcy, których dotyczyły wyroki sądowe w sprawach decyzji UOKiK z zakresu ochrony konsumentów.

Provident – sygn. VII AGa 1473/18

Pierwszy z opisywanych wyroków dotyczy decyzji z grudnia 2013 r., w której urząd uznał, że Provident Polska naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Spółka podawała w umowie pożyczki z obsługą w domu nieprawdziwe informacje o całkowitym jej koszcie oraz wysokości rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Przedsiębiorca nie informował o wysokości opłaty za obsługę w domu i dodatkowej opłaty przygotowawczej. Urząd nałożył na spółkę kary finansowe w łącznej wysokości ponad 12 mln zł.

W listopadzie 2017 r. SOKiK wydał wyrok, którym obniżył kary nałożone przez UOKiK do ok. 770 tys zł.

Od wyroku sądu I instancji obie strony złożyły apelacje. W listopadzie 2018 r. Sąd Apelacyjny ogłosił wyrok w którym uznał argumenty prezesa UOKiK i oddalił apelację przedsiębiorcy. SA znacznie surowiej od SOKiK ocenił szkodliwość praktyki polegającej na niepodawaniu pełnych informacji o opłatach związanych z obsługą pożyczki w domu konsumenta. W jego ocenie na działania te byli szczególnie podatni konsumenci znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej, pilnie potrzebujący gotówki. Takie osoby są znacznie bardziej skłonne do zaakceptowania oferty na niekorzystnych dla siebie warunkach, o których dowiadywały się dopiero w końcowym etapie zawierania umowy. Sąd zwrócił również uwagę, że opłaty pobierane za obsługę w domu nie były proporcjonalne do kosztów, które ponosił Provident. W ocenie sądu prezes UOKiK prawidłowo obliczył wysokość kary nałożonej na spółkę.

Polkomtel – sygn. XVII AmA 56/16

Kolejny z wyroków dotyczy odwołania Polkomtel od decyzji UOKiK z marca 2016 r. Operator bez wcześniejszej zgody użytkowników telefonów "na kartę" uruchamiał im na okres próbny pakiet internetowy "Non Stop". W chwili rozpoczęcia świadczenia usługi przedsiębiorca nie przekazywał pełnych informacji umożliwiających podjęcie świadomej decyzji dotyczącej umowy. Komunikaty kierowane do abonentów albo nie zawierały istotnych informacji dotyczących aktywowanej usługi, albo przekazywały je w sposób nieprawidłowy. Dotyczyło to takich danych, jak nazwa usługi, informacja o możliwości i sposobie rezygnacji z niej oraz o tym, że po upływie okresu próbnego usługa stawała się płatna. W chwili aktywacji konsumenci nie byli również informowani o tym, jak nazywa się regulamin, w którym mogą znaleźć potrzebne informacje dotyczące pakietu. W wydanej decyzji Prezes UOKiK uznał, że taka praktyka Polkomtel może wprowadzać konsumentów w błąd. Urząd stwierdził zaniechanie stosowania przez Polkomtel zakwestionowanych praktyk i zobowiązał spółkę do publikacji treści decyzji na swojej stronie internetowej.

W listopadzie 2018 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie operatora. W ustnym uzasadnieniu rozstrzygnięcia sąd wskazał, że sms-y kierowane przez Polkomtel do konsumentów wywoływały u nich nieprawdziwe przekonanie, że doszło do zmiany umowy. Sąd podzielił argumentacje prezesa UOKiK, że konsumenci nie byli dostatecznie informowani o tym, co powinni zrobić, gdyby chcieli zrezygnować z niezamawianej usługi.

Multimedia Polska – sygn. XVII AmA 42/16

Ostatni z wyroków dotyczy odwołania Multimedia Polska od decyzji UOKiK z grudnia 2015 r. Spółka, w ramach usługi telewizji kablowej, gwarantowała liczbę programów telewizyjnych składającą się na wybrany pakiet. Jednocześnie nie określała w umowie jego zawartości programowej. Liczne skargi na operatora świadczą o tym, że sposób prezentowania oferty sprawiał, że konsument był przekonany o dostępie do określonych kanałów. Tymczasem wymieniane w umowach najbardziej pożądane programy nie wchodziły w skład oferty lub były po krótkim czasie zastępowane innymi. Prezes UOKiK uznał działanie operatora za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. W decyzji urząd nałożył na spółkę obowiązek umożliwienia klientom rozwiązania niekorzystnych umów oraz nałożył karę finansową w wysokości ponad 4,8 mln zł.

W październiku 2018 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie spółki. W ustnych motywach rozstrzygnięcia sąd stwierdził, że sposób skonstruowania oferty był niejasny dla konsumenta. Przedsiębiorca dawał sobie możliwość jednostronnych zmian w zapisach umowy. Sąd utrzymał wysokość kary nałożonej na spółkę.

Baza wyroków

Od listopada 2015 r. na stronie UOKIK działa baza wyroków sądowych. Zamieszczane są w niej informacje dotyczące wszystkich rozstrzygnięć w sprawach decyzji z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, kontroli koncentracji, naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz w sprawach o uznanie klauzul za niedozwolone (w których powodem był prezes UOKiK). Baza dostępna jest w zakładce "Wyroki" na stronie internetowej UOKiK: http://decyzje.uokik.gov.pl/bp/wyroki.nsf. Szczegóły dotyczące zasad zamieszczania wyroków znajdują się w dokumencie: Zasady informowania o sprawowaniu sądowej kontroli nad decyzjami prezesa UOKiK.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ dma/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.02.2019, 12:00
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ