Newsletter

NCBR: 100 mln zł dla branży gamingowej (komunikat)

23.01.2019, 16:55aktualizacja: 23.01.2019, 16:55

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- NCBR informuje:

CD Projekt, Transition Technologies czy The Farm 51 - to tylko niektóre z firm, które już skorzystały ze wsparcia w ramach programu sektorowego GameINN. Po raz trzeci Narodowe Centrum Badań i Rozwój, agencja wykonawcza ministra nauki i szkolnictwa wyższego, ogłosiła konkurs, którego celem jest wsparcie projektów B+R związanych z branżą gier i rozwiązań wideo.

Celem programu sektorowego GameINN, realizowanego w ramach Funduszy Europejskich z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, jest zwiększenie konkurencyjności polskiego sektora producentów gier wideo na rynku globalnym w perspektywie do 2023 roku. W ramach dwóch konkursów NCBR przyznało dofinansowania o łącznej wartości blisko 195 mln zł: w pierwszym z konkursów GameINN, który został ogłoszony w 2016 roku, do przedsiębiorców trafiło ponad 105 mln zł, a w drugim, z 2017 roku, kwota ta wyniosła ponad 88 mln zł. Teraz na rodzimych twórców gier czeka 100 mln zł. To sprawia, że GameINN jest dziś największym programem wsparcia dla branży gamingowej w Polsce.

"Sektor gier wideo to dynamicznie rozwijająca się gałąź polskiej gospodarki oraz branża, w której powstają technologie wykorzystywane także w innych dziedzinach. Jestem pewien, że pieniądze przekazane beneficjentom programu przez NCBR będą służyły rozwojowi polskiej gospodarki, ale będą też realnie wspierały potrzebujących" – mówi wicepremier Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Przykładem mogą być finansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju projekty, takie jak Echo-Vis czyli innowacyjne narzędzie umożliwiające rozwój zdolności echolokacji u osób z dysfunkcją wzroku czy gra edukacyjna Profesor Why™, dzięki której uczniowie szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących mogą rozwijać swoją wiedzę i kompetencje w wirtualnym laboratorium chemicznym.

Dzięki wsparciu ze środków programu GameINN finansowane były także rozwiązania technologiczne wykorzystane w chętnie wybieranych przez graczy produkcjach, takich jak motocyklowa gra akcji "Steel Rats" firmy Tate Multimedia.

"Program jest dedykowany całej branży gier wideo, a nie jedynie twórcom gier. Wnioski mogą składać zarówno pojedyncze firmy, jak i ich konsorcja z innymi przedsiębiorcami lub jednostkami naukowymi. Do tej pory w ramach dwóch konkursów GameINN sfinansowaliśmy prace w ramach 74 różnych projektów, a naszymi beneficjentami były przede wszystkim firmy z sektora MŚP" – podkreśla dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.

W trzecim konkursie o dofinansowanie starać mogą się projekty, które obejmują badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub tylko te drugie. Przedsiębiorcy mogą także uzyskać dofinansowanie na prace przedwdrożeniowe, będące działaniami przygotowawczymi do wdrożenia wyników badań. Minimalny koszt kwalifikowany projektu to 400 tys. zł, a maksymalna wartość projektu to 20 mln zł. Podobnie jak w innych konkursach finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój o granty starać mogą się jedynie przedsiębiorcy oraz konsorcja naukowo-przemysłowe, których prace realizowane będą poza województwem mazowieckim. Nabór wniosków potrwa od 15 marca do 14 czerwca 2019 roku.

Program sektorowy GameINN powstał z inicjatywy przedsiębiorców stowarzyszonych w Porozumieniu Polskie Gry, w skład którego wchodzą m.in. takie firmy jak CD Projekt, Techland, CI Games, Bloober Team czy 11 bit studios.

"Wyłączenie województwa mazowieckiego w nadchodzącym konkursie GameINN może być szczególną szansą dla studiów z pozostałych regionów. Zachęcamy do aplikowania zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których procentowy poziom dostępnego wsparcia jest relatywnie największy. Liczymy na to, że trzeci GameINN pozwoli im znacznie przyspieszyć rozwój ich pomysłów nie tylko w zakresie technologii, ale też i projektowania użytkowego" – mówi Stanisław Just, członek Zarządu Stowarzyszenia Polskie Gry oraz Przewodniczący Komitetu Sterującego programu GameINN.

Według rządowych danych wartość polskiego rynku gier wideo w roku 2016 wyniosła 1,85 mld zł, zaś prognoza na rok 2019 to 2,23 mld. Polski sektor gier wideo rośnie w tempie 10% rocznie.

"Dzięki środkom przyznanym z NCBR mogliśmy opracować aplikację, która łączy rozrywkę z edukacją. Nasz Echo-Vis uczy ludzi echolokacji, może realnie poprawiać jakość życia osób niedowidzących i niewidomych. Głęboki zamysł finansowania rynku gier przez NCBR ma szerszy kontekst – technologie wykorzystywane w tym sektorze wpływają na rozwój całej polskiej gospodarki. Gry i technologie Virtual Reality, Augumented Reality służą już w ochronie zdrowia, w przemyśle. Obok przygotowania dofinansowanej z NCBR gry Echo-Vis działamy w obszarze Medical Intelligence, gdzie także upatrujemy realnych korzyści dla ochrony/sektora zdrowia. NCBR zdaje sobie sprawę, że umiejętne czerpanie z różnych obszarów i technologii przynosi innowacje, dlatego udało nam się zdobyć dofinansowanie" – ocenia Konrad Świrski, prezes Transition Technologies S.A. – firmy, która skorzystała ze wsparcia w ramach programu GameINN.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ kub/ mark/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.01.2019, 16:55
Źródło informacji NCBR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii