Newsletter

Prezes PKP Cargo: lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość w branży kolejowej

16.11.2018, 09:43aktualizacja: 16.11.2018, 09:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M.Kmieciński (3)
PAP/M.Kmieciński (3)
Lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas – powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz podczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

Prezes Warsewicz, który uczestniczył w panelu „Innowacje – klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego” zwrócił uwagę, że w branży kolejowej innowacje to nie tylko nowe technologie, ale też zmiany organizacyjne i procesowe.

Wskazał przy tym na dwa strategiczne dla jego spółki i systemu kolejowego w Polsce projekty, których realizacja już się rozpoczęła. Pierwszy to umowa dotycząca budowy lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej z modułem autonomicznym. „W tym kierunku zmierza świat i lokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas” – podkreślił Warsewicz.

Drugi projekt to budowa lokomotywy o napędzie wodorowym. „Podpisaliśmy list intencyjny z FPS Cegielski dotyczący konstrukcji i budowy takiej lokomotywy. Wcześniej z kolei podpisaliśmy porozumienie z JSW na produkcję paliwa wodorowego. Uważamy, że wodór jest paliwem przyszłości” – powiedział Warsewicz.

„Z naszej perspektywy jest to innowacyjne rozwiązanie, które pozwala nam rozwiązać kwestię ryzyka dotyczącego energii i dywersyfikować źródła zasilania i prowadzenia naszych pociągów. Jest to projekt innowacyjny w skali kraju i Europy, który pozwoli nam zoptymalizować proces przewozowy i być konkurencyjnym na rynku przewozów” – przekonywał prezes PKP Cargo.

Dodał, że wdrożenie tych projektów to nie jest pieśń przyszłości. „Rozwiązania dotyczące komercyjnego zastosowania wodoru już w Polsce istnieją. Są już lokomotywy o napędzie wodorowym, które jeżdżą po Europie Zachodniej. Dlatego analizując z perspektywy doświadczenia rynku i zasadności patrzymy na ten projekt z dużym optymizmem i nadzieją. Jeżeli taki produkt na polskim rynku się znajdzie to jesteśmy gotowi i otwarci do jego wykorzystania do komercyjnych przewozów” – zadeklarował Warsewicz.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił z kolei uwagę, że innowacje na kolei przebiegają dwoma ścieżkami. Z jednej jest to odbudowa zaniedbanej infrastruktury, a z drugiej wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. „Jesteśmy na tych dwóch ścieżkach jednocześnie. Bo oczywistym jest, że musimy łatać, czyli modernizować zaniedbaną przez długie lata infrastrukturę. I to dotyczy infrastruktury twardej, czy taboru, ale też zasobów ludzkich i sfery digitalizacji różnych przedsięwzięć. Z drugiej strony wszystkie te działania modernizacyjne muszą się łączyć z innowacyjnością” – zaznaczył Bittel.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A., wymieniając wdrażane innowacje wskazał m.in. na IDS-y, czyli innowacyjne dworce systemowe. „To inteligentne dworce, gdzie będą zainstalowane panele fotowoltaiczne, będą wyposażone w systemy odzysku wody deszczowej oraz automatyczne sterowanie oświetleniem, a także szereg innych udogodnień. Można powiedzieć, taki smart dworzec” – mówił Olszewski. Dodał, że w pierwszym etapie programu inwestycji dworcowych powstanie ok. 40 takich obiektów.

Olszewski poinformował też o planach zorganizowania wypożyczalni samochodów elektrycznych przy najważniejszych dworcach kolejowych w Polsce. „Chcemy, żeby w ramach biletu pasażer dojeżdżając do stacji docelowej mógł skorzystać również z samochodu elektrycznego” – wyjaśnił wiceprezes PKP S.A.

Z kolei Hubert Stepniewicz, prezes FPS Cegielski mówił o innowacjach związanych zużyciem energii i masą pojazdów szynowych. „Chcemy proponować pojazdy, które charakteryzują się jeszcze niższym zużyciem energii niż dotychczas. Jestem absolutnie zafascynowany wodorem jako paliwem przyszłości. To obszar, w którym jesteśmy w stanie się wykazać jako producenci bardzo dużą innowacyjnością, jeśli chodzi o skonfigurowanie pojazdu i dalej jego cech użytkowych” – podkreślił Stępniewicz.

Dodał, że FPS będzie też pracował nad rozwiązaniami poprawiającymi komfortu i warunków podróżowania. „Chcemy, żeby pasażerowie podróżowali w ciszy, spokoju, klimatyzowanych przestrzeniach. Będziemy dostarczać operatorom całego zakresu usług multimedialnych, tak żeby to doświadczenie pasażerów związane z podróżą było jak najbardziej pozytywne” – mówił prezes FPS Cegielski.

Kongres 590 to jedno z największych wydarzeń gospodarczych w Polsce. W tegorocznej, III edycji wzięło udział ok. 4 tys. osób, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy z sektora MŚP, ekonomiści, analitycy, politycy, samorządowcy, start-upowcy, przedstawiciele instytucji publicznych, świata nauki i mediów.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.11.2018, 09:43
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ