Newsletter

PK: kierowca samochodu ciężarowego o ciężarze powyżej 3,5 tony ma prawo do emerytury w obniżonym wieku (komunikat)

24.01.2018, 10:23aktualizacja: 24.01.2018, 10:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- PK informuje:

Charakter pracy kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony uzasadnia przyjęcie, że czynności ładowacza, konwojenta lub spedytora, wykonywane obok czynności kierowania pojazdem w ramach czasu pracy na danym stanowisku, nie stoją na przeszkodzie uznaniu, że kierowca stale i w pełnym wymiarze czasu wykonywał pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. W związku z tym jest to praca w warunkach szczególnych uprawniająca do emerytury na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z FUS.

Takie stanowisko zaprezentowała Prokuratura Krajowa w sprawie zawisłej przed Sądem Najwyższym Izbą Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w Warszawie.

Rozbieżne orzecznictwo Sądu Najwyższego

W sprawie tej Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego wniosła o podjęcie uchwały przez Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów. W swoim wniosku wskazała na rozbieżności w orzecznictwie Sądu Najwyższego. Wynikają one z odmiennej wykładni art. 32 i 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i pozycji 2 w Dziale VIII wykazu A załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 roku w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze odnośnie. Dotyczą one kwalifikacji pracy kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze powyżej 3,5 tony, który w ramach obowiązków służbowych wykonywał także czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora.

W swoim wniosku Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego przywołała wyrok Sądu Najwyższego z 28 sierpnia 2014 roku (sygn. akt II UK 537/13). W wyroku tym sędziowie SN, powołując się na wcześniejsze orzecznictwo, wskazali, że uprawnienie do emerytury w obniżonym wieku może nabyć tylko pracownik, który pracę w warunkach szczególnych wykonuje w pełnym wymiarze czasu pracy. Jeżeli praca o szczególnym charakterze polega na równoczesnym wykonywaniu prac stanowiących integralną część większej całości, wtedy warunek pełnego wymiaru czasu przewidziany dla tej pracy jest spełniony, gdy wszystkie czynności - łącznie wypełniając w całości pełny wymiar czasu pracy - podlegają choćby zbliżonemu narażeniu na szkodliwe, uciążliwe lub wymagające wysokiej sprawności warunki. Orzekający w tej sprawie sędziowie SN orzekli, że uznanie przez Sąd niższej instancji czynności kierowcy samochodów ciężarowych o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony z równoczesnym konwojowaniem i ładowaniem towarów, za wykonywanie pracy w szczególnych warunkach w pełnym wymiarze czasu pracy, było wynikiem naruszenia przepisów postępowania.

Odmiennie orzekł Sąd Najwyższy 31 sierpnia 2017 roku (sygn. akt III UK 188/16). W sprawie tej sędziowie SN uznali, że praca kierowcy samochodu ciężarowego polega na wykonywaniu przewozu drogowego, co jednak nie może być utożsamiane wyłącznie z kierowaniem pojazdem przez cały okres czasu pracy. Przewożone towary muszą być w czasie pracy kierowcy załadowane i rozładowane w miejscu, do którego należało je dostarczyć, a fakt dostawy musi być potwierdzony w stosownych dokumentach. W praktyce zatem praca kierowcy samochodu ciężarowego, oprócz kierowania pojazdem, obejmuje także załadunek i rozładunek towarów, czynności spedycyjne, obsługę codzienną pojazdów i przyczep, utrzymanie pojazdu w czystości oraz inne czynności służbowe mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osób, pojazdu i przewożonych rzeczy.

Stanowisko Prokuratury Krajowej

W ocenie Prokuratury Krajowej pogląd wyrażony przez sędziów SN w wyroku z 31 sierpnia 2017 roku należy uznać za słuszny.

Prokuratura Krajowa stoi na stanowisku, że wszystkie czynności polegające między innymi na załadunku i rozładunku towarów czy wykonywaniu czynności spedycyjnych, wpisują się integralnie w zakres pojęcia „prace kierowców samochodów ciężarowych o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony". Nie są więc innymi czynnościami łączonymi z pracą kierowcy samochodu ciężarowego w warunkach szczególnych, lecz świadczeniem takiej pracy, podobnie jak prowadzenie pojazdu. Tym samym ich wykonywanie nie może prowadzić do stwierdzenia nieświadczenia przez kierowcę w tym charakterze pracy stale i w pełnym wymiarze czasu pracy.

Z tych względów w ocenie Prokuratury Krajowej należy uznać, że charakter pracy kierowcy samochodu ciężarowego uzasadnia przyjęcie, że czynności ładowacza, konwojenta lub spedytora, wykonywane obok czynności kierowania pojazdem w ramach czasu pracy na danym stanowisku, nie stoją na przeszkodzie uznaniu, że kierowca stale i w pełnym wymiarze czasu wykonywał pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ mgost/ karo/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.01.2018, 10:23
Źródło informacji PK
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ