Newsletter

Księgarnie internetowe 2017

20.11.2017, 11:17aktualizacja: 20.11.2017, 11:17

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zwycięzca testu
Zwycięzca testu

Malejący od lat poziom czytelnictwa w Polsce przyczynia się do spadku przychodów ze sprzedaży książek, które w roku 2014 wyniosły zaledwie 2,48 mld zł (spadek o 7,5% w porównaniu z rokiem 2013) (1). Równocześnie, według danych firmy Virtualo, z roku na rok dynamicznie rośnie sprzedaż e-booków. Pomimo, iż stanowią one zaledwie 2-5% kupowanych pozycji, wartość tego rynku wynosi obecnie ponad 85 mln zł i rośnie w tempie 50% rocznie. Oba powyższe zjawiska wymuszają na właścicielach księgarni konieczność uruchamiania kanału sprzedaży internetowej oraz nierzadko zamykania księgarni stacjonarnych.

Cena i jakość dostawy to podstawa

Mając na uwadze dynamikę wzrostu sprzedaży książek w kanale online, Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził w listopadzie br. test pt.: "Księgarnie Internetowe 2017", w którym dokonano oceny jakości dostawy, obsługi klienta, cen oraz szerokości oferty w 13 księgarniach internetowych zarejestrowanych w naszym kraju. Do testowanych przedsiębiorstw należą:

- Aros,

- Bonito,

- czytam.pl,

- Empik,

- eksiegarnia.pl,

- Gandalf,

- inbook.pl,

- Livro,

- nieprzeczytane.pl,

- profit24,

- Ravelo,

- Świat Książki,

- Tania Książka.

Dane na temat oferty każdej z firm zostały zebrane na podstawie informacji dostępnych w Internecie. Ostateczne wyniki wyrażone zostały jako średnia ważona z następujących kategorii:

1. Cena - waga 50%,

2. Jakość dostawy i zwrotu - waga 30%,

3. Jakość obsługi klienta - waga 10%,

4. Szerokość oferty (Asortyment) - waga 10%.

Zmienną cena została oceniano na podstawie analizy 65 książek dostępnych w sprzedaży online. Po porównaniu wszystkich ofert, badacze z PIBJA zdecydowali się na przyznanie wyróżnień pięciu księgarniom, w których ceny okazały się najniższe. Należą do nich: nieprzeczytane.pl; Livro; profit24; czytam.pl oraz Bonito. Ze względu na brak statystyczne istotnej różnicy pomiędzy cenami w ww. księgarniach badacze PIBJA nie przyznali żadnej z nich pierwszego miejsca.

W kategorii jakość dostawy i zwrotu, której wartość została oszacowana na podstawie oceny jakości realizacji zamówienia przez tajemniczych klientów, zdecydowanym zwycięzcą okazała się księgarnia Livro, która uzyskała wynik 86,61%, wyprzedzając Bonito (wynik 78,27%) oraz czytam.pl (75,99%).

Najlepszą obsługą klienta może pochwalić się księgarnia Livro, która z wynikiem 94,29%, wyprzedziła firmę Gandalf (wynik 89,4%) oraz inbook.pl (wynik 85,87%). Z kolei w kategorii szerokość oferty (szerokość asortymentu) zwycięzcą okazał się sklep Aros (wynik 92,5%) przed drugim Bonito (wynik 91,5%) i trzecim nieprzeczytane.pl (wynik 83,13%).

Livro zwycięzcą testu, trzy księgarnie na trzecim miejscu

Biorąc pod uwagę wszystkie zmienne modelu zwycięzcą testu okazała się księgarnia Livro z wynikiem całkowitym 90%. Na kolejnych miejsca znalazły się odpowiednio: Bonito (wynik 87%) oraz ex aequo Aros, czytam.pl oraz profit24 (wynik 84%).

Szczegółowe wyniki badania zostały przedstawione na stronie internetowej Instytutu (bezpośredni link: http://www.badaniajakosci.pl/tests/ksiegarnie-internetowe-2017/). Zwycięzcy poszczególnych kategorii testu mają możliwość zawarcia umowy licencyjnej na wykorzystywanie znaku jakości.

(1) Źródło: Raport Instytutu Książki: Rynek Książki w Polsce 2015

KONTAKT:

Polski Instytut Badań Jakości

Cyryl Życki

kierownik projektu

ul. Wierzbowa 9/11

00-094 Warszawa

www.badaniajakosci.pl

tel. +48 22 382 16 80

e-mail: cyryl.zycki@pibja.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.11.2017, 11:17
Źródło informacji Polski Instytut Badań Jakości
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ