Newsletter

Polsko-niemiecki test: Dostawcy gazu 2017

20.10.2017, 13:47aktualizacja: 20.10.2017, 13:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zwycięzca testu
Zwycięzca testu
Postępująca liberalizacja rynku sprzedaży gazu ziemnego przyczynia się do znacznego zwiększenia jego konkurencyjności, co doskonale widać na przykładzie wzrostu liczby zmian dostawców tego paliwa.

W roku 2011 zaledwie cztery podmioty zdecydowały się na zmianę sprzedawcy gazu, w kolejnych latach liczba zmian wyniosła odpowiednio - 206 w roku 2012, 223 w roku 2013 i 6578 w roku 2014. Przełomowym rokiem okazał się rok 2015, w którym na zmianę dostawcy gazu zdecydowało się 23 742 podmiotów. W roku 2016 nastąpił dalszy ponad stuprocentowy wzrost tej wartości. W obecnym roku już prawie 30 tys. klientów dokonało zmiany sprzedawcy gazu i liczba ta ciągle rośnie.

Gotowanie, ciepła woda, ogrzewanie - ile to kosztuje?

W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie klientów rynkiem energetycznym, w październiku 2017 Polski Instytut Badań Jakości przeprowadził test taryf gazu ziemnego oferowanych przez 15 dostawców. Badanie odbyło się we współpracy z renomowanym niemieckim instytutem DtGV - Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien, który na podstawie wieloletnich doświadczeń na rynku niemieckim, dostarczył metodologię i narzędzia badawcze użyte podczas testu.

Oferta każdego z 15 dostawców gazu ziemnego została poddana szczegółowej analizie za pomocą modelu opracowanego we współpracy z ekspertami z Niemiec, obejmującego 79 zmiennych podzielonych na trzy kategorie: cena, ogólne warunki oferty oraz przejrzystość oferty. Ze względu na specyfikę rynku oraz różnice regionalne w badaniu nie uwzględniono kosztów dystrybucji gazu.

Uczestnicy testu i metodologia badawcza

W badaniu „Dostawcy gazu 2017”, Polski Instytut Badań Jakości porównał oferty w 15 polskich firmach zajmujących się sprzedażą gazu ziemnego odbiorcom detalicznym. Do przedsiębiorstw tych należą:

- Audax,

- Błękitna Energia,

- Energa,

- Energy Match,

- Eniga,

- Fortum,

- Gaspol Energy,

- Green SA,

- Ineon,

- Konerg,

- PGE Obrót SA,

- PGNiG,

- Plus,

- Tauron

- Vervis.

Dane na temat oferty każdej z firm zostały zebrane na podstawie informacji dostępnych w cennikach, lub podczas rozmowy telefonicznej z biurem obsługi klienta. Ostateczne wyniki wyrażone zostały jako średnia ważona z następujących kategorii:

1. Cena - waga 70%,

2. Ogólne warunki oferty - waga 15%,

3. Przejrzystość oferty - waga 15%.

Wyniki badania

Spośród 15 sprzedawców gazu ziemnego biorących udział w badaniu, najlepszy wynik w klasyfikacji ogólnej uzyskała firma Tauron, która z wynikiem 89% wyprzedziła nieznacznie Fortum (wynik 86%). Na trzecim miejscu uplasowała się Eniga z wynikiem na poziomie 85%.

Na ostateczny wynik w badaniu największy wpływ miała zmienna „cena”, którą zdecydowano się podzielić według trzech kryteriów taryfowych tj. taryfy W1, taryfy W2 i taryfy W3. I tak zwycięzcą w taryfie W1 okazała się firma Fortum, w taryfie W2 Błękitna Energia, a w taryfie W3 Audax.

W kategorii „Ogólne warunki oferty” zwycięzcą okazał się Tauron z wynikiem 90%, wyprzedzając Ineon i Gaspol Energy. W ostatniej testowanej kategorii - „Przejrzystość oferty” najwyższym wynikiem również może pochwalić się Tauron z niewielką przewagą nad Plusem i Green S.A.

Szczegółowe wyniki badania zostały przedstawione na stronie internetowej Instytutu (bezpośredni link: http://www.badaniajakosci.pl/tests/polsko-niemiecki-test-dostawcy-gazu-2017/). Zwycięzcy poszczególnych kategorii testu mają możliwość zawarcia umowy licencyjnej na wykorzystywanie znaku jakości.

KONTAKT:

Polski Instytut Badań Jakości

Cyryl Życki

Kierownik projektu

ul. Wierzbowa 9/11

00-094 Warszawa

www.badaniajakosci.pl

tel. +48 22 382 16 80

e-mail: cyryl.zycki@pibja.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.10.2017, 13:47
Źródło informacji Polski Instytut Badań Jakości
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ